Consument somberder gestemd
Na een korte opleving in augustus en september is het consumentenvertrouwen in oktober weer gedaald. De vertrouwensindicator zakte van -22 naar -27. De consumenten waren met name somberder over het economisch klimaat. Ook de koopbereidheid nam af, vooral doordat consumenten de tijd veel minder gunstig vonden voor het doen van grote aankopen.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
Het oordeel over het economisch klimaat heeft in oktober een flinke deuk opgelopen. Zowel over de afgelopen twaalf maanden als over de komende waren de consumenten somberder dan in september. In augustus en september verbeterde de stemming over het economisch klimaat nog.
De koopbereidheid van consumenten nam af in oktober. Dit komt vooral doordat consumenten het een veel minder gunstige tijd vonden om grote aankopen te doen, zoals een wasmachine of een auto. Sinds begin 2006 waren consumenten niet zo somber over het doen van grote aankopen. Ook over de financiën van hun eigen huishouden in de komende twaalf maanden waren ze pessimistischer gestemd dan een maand eerder. De eigen financiële situatie van de afgelopen twaalf maanden werd echter minder negatief beoordeeld.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Het onderzoek heeft plaatsgevonden op de eerste tien werkdagen van oktober: van woensdag 1 oktober tot en met dinsdag 14 oktober.
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.