Consument minder somber over economie
De consument heeft in september weer wat vertrouwen in de economie herwonnen. Het is de tweede achtereenvolgende maand waarin de stemming onder consumenten verbeterde. Vooral over het economisch klimaat in Nederland waren ze minder negatief. Ondanks deze opleving bleven de pessimisten per saldo veruit in de meerderheid. De vertrouwensindicator steeg van -27 naar -22. Gemiddeld waren er in de afgelopen twintig jaar iets meer pessimisten dan optimisten. Het langetermijngemiddelde ligt op ‑4.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
De zware klap die het vertrouwen in de economische toekomst in juli te verduren kreeg, is in twee maanden tijd teniet gedaan. In september verbeterde het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden met 8 punten naar een waarde van -39. In juli was dit nog -59. Ook het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde aanzienlijk. Niettemin bleef de consument behoorlijk somber over het economisch klimaat in Nederland.
De koopbereidheid van consumenten nam ook toe in september, maar minder sterk dan het economisch klimaat. Zowel de directe financiële toekomst van hun eigen huishouden als de situatie van de afgelopen twaalf maanden werd minder negatief beoordeeld. Het oordeel over het doen van grote aankopen, zoals meubelen of een wasmachine, verbeterde ook iets ten opzichte van vorige maand.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Het onderzoek heeft plaatsgevonden op de eerste tien werkdagen van september: van maandag 1 september tot en met vrijdag 12 september. Vlak hierna brak onrust uit op de Amerikaanse financiële markten en kelderden de indices op de aandelenmarkten. Ook Prinsjesdag viel buiten de enquête dagen van het Consumenten Conjunctuuronderzoek.
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur