Belangrijke achtergrondvariabelen
Het consumentenvertrouwen (en de onderliggende deelindicatoren) kan bepaald worden voor alle consumenten. Bij de kwartaalcijfers kan echter ook uitgesplitst worden naar deelpopulaties. In dit artikel is gekeken naar de volgende uitsplitsingen:
• Arbeidsmarktsituatie: wel of niet werkzaam
• Zelfgerapporteerd inkomen: laag, midden, hoog
• Geslacht: man of vrouw
• Opleiding: laag, middelbaar of hoog
• Leeftijd: 15-44 jaar, 45-64 jaar of 65+
Met behulp van een stapsgewijze lineaire regressieanalyse is bepaald welk achtergrondkenmerk het meest bijdroeg aan het consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal 2008. Daaruit bleek dat arbeidsmarktsituatie en inkomenspositie (zelfgerapporteerd inkomen) de belangrijkste bijdragen leverden. Geslacht, opleiding en leeftijd speelden een kleinere rol. Kwartaalcijfers van het CCO worden niet gecorrigeerd voor seizoensinvloeden.