Omzet detailhandel fors hoger door schrikkeldag
De detailhandel boekte in februari een stevige omzettoename van bijna 8 procent. Februari had in 2008 echter een extra vrijdag, door het schrikkeljaar. Met name voor de foodsector is de vrijdag de belangrijkste koopdag van de week. Na een globale correctie voor het positieve effect hiervan was de omzet ongeveer 3 procent hoger dan een jaar eerder. De door de detailhandel verkochte artikelen waren ruim 2 procent duurder dan in februari 2007.
In de foodsector was de omzettoename het grootst. De winkels in deze branche realiseerden bijna 11 procent meer omzet dan een jaar eerder. De groei kwam vrijwel geheel voor rekening van de supermarkten. Zij boekten ruim 13 procent meer omzet, waarvan ongeveer de helft kan worden toegeschreven aan de stuwende werking van de schrikkeldag. De prijzen van levensmiddelen waren in februari ruim 3 procent hoger dan een jaar eerder. De omzettoename bij de speciaalzaken in deze branche bedroeg minder dan 1 procent.
De omzettoename in de non-foodsector bleef voor de vijfde achtereenvolgende maand achter bij die in de foodsector. Winkels in de non-foodbranches van de detailhandel zetten ruim 6 procent meer om dan een jaar eerder. Meer dan de helft komt voor rekening van de extra koopdag. De prijzen van de in de non-foodsector verkochte artikelen lagen anderhalf procent hoger dan in februari 2007.
Omzet detailhandel
Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca