Horeca zet 5 procent meer om
In 2007 was de omzet van de horeca opnieuw flink hoger dan een jaar eerder. Net als in 2006 bedroeg de groei 5 procent. Het volume van de omzet groeide in 2007 met 2 procent, de verkochte artikelen waren gemiddeld 3,3 procent duurder. In vergelijking met 2006 groeide het volume minder sterk en was de prijsstijging groter. De hotels boekten in 2007 de hoogste omzetgroei. De cafés noteerden slechts een bescheiden omzetgroei. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Hotels realiseren hoogste omzetgroei
De hotels hebben in 2007 de grootste bijdrage geleverd aan de omzetgroei in de horeca. Vooral door de aanhoudende zakelijke bestedingen boekten de hotels bijna 7 procent meer omzet dan een jaar eerder.
Ook de cafetaria’s en restaurants behaalden een meer dan gemiddelde groei. De omzet van deze eetgelegenheden groeiden met respectievelijk 5,8 en 5,6 procent.
Minder consumpties in cafés
De omzetgroei van cafés bleef achter. Dat komt vooral doordat de cafés als enige te maken hadden met een krimpende afzet. Het volume van de omzet was namelijk 1,6 procent lager dan een jaar eerder. Omdat de prijzen 3,5 procent hoger lagen, realiseerden de cafés toch een bescheiden omzetgroei van 1,8 procent.
Omzetgroei vlakt in tweede halfjaar af
De omzetgroei van de horeca is in de laatste twee kwartalen van 2007 meer dan gehalveerd in vergelijking met de groei in de eerste twee kwartalen. Vooral de cafetaria’s hebben flink moeten inleveren. Terwijl de omzet in de eerste twee kwartalen gemiddeld met 11 procent toenam, bleef de groei in de tweede helft van het jaar beperkt tot iets meer dan 1 procent. De hotels vormden een uitzondering op deze ontwikkeling. Zij behaalden in het vierde kwartaal de op een na hoogste kwartaalgroei van 2007.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.