Detailhandelsomzet ruim 1 procent hoger
De omzet in de detailhandel was in september ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De prijsstijging was met een half procent bescheiden. Het omzetvolume groeide met minder dan 1 procent.
De ongunstige samenstelling van de koopdagen (september 2007 telde een vrijdag minder en een zondag meer dan september vorig jaar) heeft de omzetgroei gedrukt. Na een globale correctie hiervoor komt de omzetgroei in september uit op ruim 4 procent. In de eerste acht maanden van dit jaar was de omzet gemiddeld een kleine 4 procent hoger dan een jaar eerder. In 2006 was er nog sprake van een omzetstijging van ruim 5 procent.
In september hebben de non-foodwinkels bijna 3 procent meer omzet gerealiseerd dan een jaar eerder. Vooral winkels in bovenkleding en textielsupermarkten deden het goed. Drogisterijen en doe-het-zelfwinkels kampten met omzetverlies. Winkels in voedings- en genotmiddelen zetten anderhalf procent minder om dan een jaar eerder. Met name in deze branche heeft de ongunstige samenstelling van de koopdagen deze maand effect. Vooral de speciaalzaken verkochten minder, maar ook de supermarkten zetten minder om.
Gemiddeld in het derde kwartaal houdt de omzetgroei aan. Er is 2,5 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder. De ruim 7 miljoen huishoudens in Nederland hebben in het derde kwartaal gemiddeld 3200 euro besteed in de detailhandel.
De detailhandelsomzet is een belangrijke indicator voor de “consumptie huishoudens”. Voor de relatie tussen beide zie het focusartikel Kortetermijnstatistieken over detailhandel en consumptie huishoudens.
Omzet detailhandel
Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca