Nederlandse consument behoort tot de meest optimistische van Europa
Samen met de Finnen en Zweden zijn de Nederlanders de meest optimistische consumenten van Europa. Sinds 2003 is het consumentenvertrouwen in Europa duidelijk toegenomen. In Amerika was dat niet het geval.
Veel vertrouwen onder Finse, Nederlandse en Zweedse consumenten
In juni 2007 waren de Finse, Nederlandse en Zweedse consumenten het meest positief van alle EU-burgers. Het consumentenvertrouwen lag in deze drie landen op 21. In Hongarije, Portugal en Cyprus was de stemming sterk negatief.
Consumentenvertrouwen EU-landen juni 2007 1)
1) Cijfers Cyprus en Letland zijn van mei
Nederlands vertrouwen gaat gelijk op met Europese
Het Nederlandse consumentenvertrouwen lag in juni 2007 5 punten hoger dan een jaar eerder. Dit is ongeveer gelijk aan de gemiddelde verbetering in heel de EU van het afgelopen jaar. De verbeterde stemming is vooral te danken aan de gunstigere werkloosheidverwachting in Europa. Van de grote EU-landen verbeterde het consumentenvertrouwen in Frankrijk en Duitsland het meest.
Nederlandse consument doorgaans positiever dan Europese
Nederlandse consumenten behoorden niet alleen in 2007 tot de meest positieve in de EU. Sinds 1990 was het gemiddelde vertrouwen van Nederlandse consumenten 5, terwijl het Europese consumentenvertrouwen uitkwam op -11.
Alleen de Finnen, Zweden en Denen waren nog optimistischer. De meest negatief gestemde consumenten zijn te vinden in Hongarije, Cyprus en Griekenland. Het langjariggemiddelde van het consumentenvertrouwen in deze landen was -30.
Consumentenvertrouwen in EU en VS (driemaandsgemiddelde)
Consumentenvertrouwen VS stabiel
In de EU is het consumentenvertrouwen sinds 2003 gestaag toegenomen. In Amerika was dit niet het geval. In 2007 was het vertrouwen van de Amerikanen ongeveer even groot als in 2003. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de definities van de Europese en Amerikaanse indicator niet helemaal op elkaar aansluiten.
Pauline Sijrier