Topomzet voor horeca
In het eerste kwartaal van 2007 heeft de horeca 9 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van vorig jaar. De prijzen stegen met 3,4 procent. De laatste tien jaren was de omzettoename nog nooit zo hoog. Het waren vooral de hotels en cafetaria’s die hun stempel drukten op de omzetgroei van de horeca. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.
Hotels meest in de plus
Hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, kunnen terugkijken op een bijzonder goed eerste kwartaal. De omzet nam met bijna 12 procent toe ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006. De hotels profiteren van de toenemende zakelijke bestedingen. Ook de restaurants plukken de vruchten van het gunstige economische klimaat. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2006 nam de omzet met 9,5 procent toe. De prijzen stegen met 2,8 procent.
Omzet cafetaria’s ruim 11 procent hoger
Cafetaria’s hebben de stijgende lijn vanaf de tweede helft van 2006 in het eerste kwartaal versterkt doorgezet. De omzet nam met 11,3 procent toe. De prijzen stegen met 3,7 procent. De cafetaria’s werden geconfronteerd met sterk gestegen aardappelprijzen. Cafés presteerden met een omzettoename van ruim 4 procent minder goed dan de overige branches in de horeca. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen, die 3,6 procent bedroegen, resteerde een bescheiden volumegroei.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.