Omzet detailhandel groeit fors
In maart 2007 heeft de detailhandel 6,0 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van vorig jaar. De detailhandel heeft vooral meer afgezet; het volume was ruim 4 procent groter dan een jaar eerder. De prijsstijging kwam uit op bijna 2 procent. Vooral de non-foodwinkels boekten een ruime omzetgroei. Ook de omzet van de postorderbedrijven en verkopers via internet nam fors toe. Deze bedrijven boekten in maart 12 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzetontwikkeling in de detailhandel is licht positief beïnvloed door een gunstige samenstelling van koopdagen. Na een globale correctie hiervoor resteert nog steeds een forse omzettoename van bijna 5 procent.
Omzet non-foodwinkels ruim 8 procent hoger
De omzet in de non-foodwinkels was in maart 8,2 procent hoger dan in maart 2006. Er gingen vooral meer artikelen over de toonbank. Het volume nam namelijk met bijna 6 procent toe. De prijzen in de non-food stegen met ruim 2 procent.
In alle onderscheiden branches was de omzet hoger dan een jaar eerder. Opvallend was de omzettoename in de kledingwinkels. De kledingzaken boekten in maart ruim 17 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dit hangt mogelijk samen met het zonnige en warme weer in twee weken van maart.
Ook omzettoename foodwinkels
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in maart 3,0 procent meer omzet dan een jaar eerder. Het volume was bijna 2 procent groter, de prijzen namen toe met ruim 1 procent. De supermarkten realiseerden een omzetgroei van 3,5 procent.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen.