Detailhandel doet goede zaken
De detailhandelaren boekten in maart 6 procent meer omzet dan in maart 2006. De prijzen van de verkochte artikelen waren bijna 2 procent hoger dan een jaar eerder en het omzetvolume was ruim 4 procent groter.
De omzettoename was duidelijk groter dan in januari en februari. Toen kwam de omzet respectievelijk 3 en bijna 4 procent hoger uit dan een jaar eerder. Maart kende dit jaar een gunstiger samenstelling van de koopdagen dan vorig jaar. Zonder dit positieve effect wordt de omzettoename in deze maand geraamd op 5 procent.
Postorder- en internetbedrijven behaalden een sterke omzettoename. Hun omzet was 12 procent hoger dan in maart 2006. Deze detailhandelaren zonder winkel realiseren al geruime tijd een stevige omzetgroei.
Het leeuwendeel van de verkopen in de detailhandel loopt echter via winkeliers. Zij zijn goed voor ongeveer 95 procent van de detailhandelsomzet. Winkels in de non-foodsector behaalden 8 procent meer omzet dan in maart 2006. Het volume was bijna 6 procent groter, de prijzen waren 2 procent hoger. De winkels in de foodsector boekten 3 procent meer omzet. De prijzen waren 1 procent hoger dan een jaar eerder.
Omzet detailhandel
Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca