Detailhandelsomzet bijna 4 procent hoger
De ondernemers in de detailhandel realiseerden in februari 2007 bijna 4 procent meer omzet dan een jaar eerder. Ze hebben vooral meer verkocht. Het omzetvolume groeide met bijna 3 procent. Daarnaast waren de verkochte artikelen bijna 1 procent duurder dan in februari 2006. Net als in voorgaande maanden steeg de omzet het meest bij postorderbedrijven en andere detailhandelaren via internet. Hun omzet groeide met bijna 10 procent ten opzichte van februari 2006.
De omzet van de winkels in de non-foodsector was in februari bijna 5 procent groter dan in dezelfde periode een jaar eerder. De winkels in bovenkleding realiseerden de grootste omzettoename, maar ook woninginrichters deden goede zaken. Bij de textielsupermarkten is minder omgezet dan in februari 2006. De omzet van de winkels in de foodsector was in februari 2 procent hoger dan een jaar eerder.
Het merendeel van de omzet in de detailhandel wordt behaald door winkeliers. In 2006 kwam 36 procent van de omzet voor rekening van winkels in de foodsector, terwijl de winkels in de non-foodsector samen goed waren voor 59 procent van de omzet. De resterende omzet werd behaald door de detailhandel-niet-in-winkel: postorderbedrijven, andere detailhandel via internet en markt- en straathandel.
De omzetontwikkeling van de detailhandel geeft een eerste indicatie van de ontwikkeling van de consumptieve bestedingen door huishoudens. Ongeveer een derde van de binnenlandse consumptieve bestedingen bestaat uit goederen die bij winkels in de detailhandel gekocht worden. Na een stevige omzettoename in de eerste drie kwartalen van 2006 is de groei van de detailhandelsomzet iets teruggevallen. Dit is ook te zien in de minder hoge consumptiegroei van de laatste maanden.
Omzet detailhandel
Meer cijfers staan op de themapagina Handel en horeca