Vertrouwen consument hapert
Na een piek in januari is het vertrouwen van de consumenten in februari licht gedaald. Ze waren vooral minder positief over de ontwikkeling van de Nederlandse economie dan een maand eerder.
Het optimisme over de economie in de komende twaalf maanden was in februari aanzienlijk minder dan in januari. Toen waren consumenten heel positief over de toekomstige economische situatie. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden bleef in februari ongewijzigd.
Ondanks een lichte terugval was de koopbereidheid van de consument in februari, in vergelijking met voorgaande jaren, nog steeds groot. Het oordeel over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is onveranderd gebleven. Consumenten waren daarentegen wel wat negatiever over de eigen financiële positie in het komende jaar. Ook vonden zij het een minder gunstige tijd voor het doen van grote aankopen.
Het niveau van het consumentenvertrouwen is redelijk hoog. In februari kwam het uit op 10. Dat wil zeggen dat er 10 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Gemiddeld in de afgelopen twintig jaar waren er iets meer pessimisten dan optimisten. Dit langetermijngemiddelde ligt op ‑3.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur