Omzet detailhandel hoger
In november 2006 realiseerden de ondernemers in de detailhandel bijna 6 procent meer omzet dan een jaar eerder. De samenstelling van de koopdagen was in november 2006 gunstiger dan in november 2005. Ook na een globale correctie voor dit effect was de omzet echter aanzienlijk hoger dan een jaar eerder, een toename van bijna 5 procent. De door de detailhandel verkochte artikelen waren ruim 1 procent duurder dan in november 2005.
De omzet van winkels in de non-foodbranches was in november ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder. Winkels in de foodsector behaalden ruim 4 procent meer omzet dan in november 2005. Ongeveer 95 procent van de omzet in de detailhandel wordt behaald door winkeliers. De omzettoename van de detailhandel niet in winkel, zoals postorderbedrijven en bedrijven die alleen via internet verkopen, lag in november duidelijk boven die van de winkeliers.
Producten uit de winkels in de non-foodsector waren bijna 1 procent duurder. Bij deze branches van de detailhandel was het volume van de verkopen bijna 5 procent groter dan een jaar eerder. De prijsstijging in de foodsector bedroeg bijna 2 procent. Het volume van de verkopen was in november bijna 3 procent groter dan een jaar eerder. De stevige groei van de detailhandelsomzet is ook terug te zien in de ontwikkeling van de consumptieve bestedingen door huishoudens.
Omzet detailhandel
Meer cijfers staan op de themapagina Handel en horeca.