Vertrouwen consumenten licht gestegen
Het consumentenvertrouwen is in december licht gestegen ten opzichte van november. Daarmee is het vertrouwen, na een lichte terugval in november, weer vrijwel terug op het niveau van september en oktober van dit jaar. Voor het eerst sinds 2000 zijn er aan het einde van het jaar meer optimisten dan pessimisten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Consumenten positief over economisch klimaat in Nederland
Consumenten waren sinds eind 2000 niet meer zo positief over het economisch klimaat van de afgelopen twaalf maanden als in december. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden bleef vrijwel ongewijzigd gunstig.
Koopbereidheid iets groter
De koopbereidheid van de consument is deze maand licht verbeterd. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden.
Consumenten zijn in december aanzienlijk optimistischer geworden over de eigen financiën in de komende twaalf maanden. Over de financiële situatie van het afgelopen jaar was de consument vrijwel onveranderd negatief. Het oordeel over het doen van grote aankopen kroop voor de derde maal dit jaar boven het nulpunt uit. Hier ging een periode van ruim 4,5 jaar aan vooraf waarin men per saldo pessimistisch was over het doen van grote aankopen.
Optimisme onder consumenten in 2006 sterk gegroeid
Na enkele jaren met een laag consumentenvertrouwen keerde het tij halverwege 2005 en begon het vertrouwen van de consument toe te nemen. Deze positieve ontwikkeling heeft zich in 2006 doorgezet en in juni waren de optimisten voor eerst sinds vijf jaar in de meerderheid. In juli en november was er sprake van een lichte terugval, maar dat deed niets af aan de stijgende trend van het consumentenvertrouwen.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.