Horeca blijft het goed doen
De horeca heeft in het derde kwartaal 4,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De prijzen zijn met bijna 2 procent gestegen. In volume is er dus 2,5 procent meer verkocht. Dit is het zesde kwartaal op rij dat er meer is verkocht dan het jaar ervoor. Vooral de hotels hebben goede zaken gedaan. De cafetaria’s die in het tweede kwartaal minder verkochten, deden het nu beter. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.
Cafetaria’s terug in de plus
Verkochten de cafetaria’s in het tweede kwartaal nog minder dan het jaar ervoor, in het derde kwartaal steeg het volume van de omzet met 2,4 procent. Vooral in september zijn er meer snacks en ijsjes verkocht. Het mooie nazomerweer zal hierbij zeker een rol hebben gespeeld. Sinds 2001 werd er ieder jaar minder verkocht dan het jaar ervoor. In 2006 zitten de eerste drie kwartalen gemiddeld op bijna 1 procent stijging.
Hotels meest in de plus, cafés het minst
De omzet van de hotels was in het derde kwartaal 6 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2005. Hiermee presteerden de hotels erg goed. De omzet van de restaurants steeg met bijna 5 procent, het volume met 2,7 procent. Bij de cafés steeg het volume van de omzet met 0,8 procent. Dit was minder dan in de eerste twee kwartalen en ook minder dan in de andere horecabranches.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.