Consumentenvertrouwen gestegen
Het consumentenvertrouwen is in september gestegen ten opzichte van augustus. Het consumentenvertrouwen stijgt nu al een jaar vrijwel onafgebroken. Voor de vierde maand op rij zijn er meer optimisten dan pessimisten onder de consumenten.
Consumenten waren in september beter gestemd over het economisch klimaat dan een maand eerder. Vooral het oordeel over de afgelopen twaalf maanden verbeterde flink. Maar ook over de economie in de komende twaalf maanden waren consumenten iets positiever.
Ook de koopbereidheid verbeterde in september. Consumenten waren positiever over de eigen financiën dan een maand eerder. Vooral over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden oordeelden consumenten minder negatief. Verder vonden consumenten het in september een iets betere tijd voor het doen van grote aankopen dan vorige maand. Daarmee zijn er voor het eerst sinds januari 2002 meer consumenten die de tijd gunstig vinden voor het doen van grote aankopen dan consumenten die de tijd ongunstig vinden.
Voor het vergelijken van het consumentenvertrouwen tussen de lidstaten van de Europese Unie worden aparte geharmoniseerde cijfers berekend. Op 10 juli is een focusartikel verschenen, waarin nader is ingegaan op de Europese cijfers: “Nederlandse consument positiever dan Europese”.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers over consumentenvertrouwen op de themapagina conjunctuurgegevens.