Consumentenvertrouwen valt licht terug
Het consumentenvertrouwen is in juli licht gedaald ten opzichte van een maand eerder. Het is de eerste daling na tien maanden waarin het vertrouwen onafgebroken steeg. Consumenten zijn nog altijd licht positief gestemd.
De daling van het consumentenvertrouwen is voornamelijk veroorzaakt door een verslechterd oordeel over het economisch klimaat. Vooral het oordeel van consumenten over de economie in de komende twaalf maanden verslechterde. Het oordeel over de afgelopen twaalf maanden bleef vrijwel ongewijzigd.
De daling van het oordeel over het economisch klimaat in juli volgt op een sterkere stijging in juni. Het niveau ligt nu nog altijd duidelijk hoger dan in mei.
De koopbereidheid van consumenten bleef deze maand nagenoeg onveranderd. De consument is hier nog altijd negatief over gestemd. Wel verbeterde het oordeel over het doen van duurzame aankopen fors. Over de eigen financiën daarentegen verslechterde het oordeel van de consument.
Voor het vergelijken van het consumentenvertrouwen tussen de lidstaten van de Europese Unie worden aparte geharmoniseerde cijfers berekend. Volgens deze methode is het Nederlandse consumentenvertrouwen in juni uitgekomen op 16. Dit is 7 punten hoger dan in april. Maandag 10 juli is een focusartikel verschenen, waarin nader is ingegaan op de Europese cijfers: “Nederlandse consument positiever dan Europese”.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers over consumentenvertrouwen en andere conjunctuurindicatoren