Export gebruikte auto's overtreft sloop
Voor het eerst zijn er in Nederland meer gebruikte auto’s geëxporteerd dan als wrak bij een autodemontagebedrijf aangeboden. In 2005 werden ruim een half miljoen auto’s aan het verkeer onttrokken.
Uitval motorvoertuigenpark
Forse stijging export bedrijfsauto’s
De export van gebruikte auto’s vertoont al enige jaren een stijgende lijn. Veel van deze auto’s worden uitgevoerd naar Oost-Europa.
In 2005 zijn bijna 30 duizend gebruikte auto’s meer uitgevoerd dan in 2004. Het aantal geëxporteerde personenauto’s is met 20 duizend afgenomen, het aantal geëxporteerde bedrijfsauto’s is juist fors toegenomen: van 57 duizend in 2004 tot 106 duizend in 2005.
Vooral bestelauto’s vonden hun weg naar het buitenland. De toename van de export van bedrijfsauto’s lijkt het gevolg van de nieuwe grijs-kentekenregeling die op 1 juli 2005 is ingevoerd. Daardoor is het voor particulieren een stuk minder aantrekkelijk geworden om in een bestelauto te rijden.
Export van gebruikte voertuigen
Demontage personen- en bedrijfsauto‘s
Sinds 2000 neemt het aantal auto’s dat naar de sloop gaat af. Van de ruim 250 duizend voertuigen die in 2005 voor demontage zijn aangeboden, bestond 92 procent uit personenauto’s en 8 procent uit bedrijfsauto’s. Gerekend naar het gewicht betrof het 242 duizend ton, waarvan een achtste deel voor rekening kwam van bedrijfsauto’s.
Auto’s worden steeds ouder
Auto’s worden op steeds hogere leeftijd voor ontmanteling aangeboden. In 2005 was circa 40 procent van alle autowrakken ouder dan 15 jaar. Vijf jaar eerder lag dit percentage op ruim 20.
In 2005 was een personenauto gemiddeld 14,8 jaar op het moment dat hij ter demontage werd aangeboden en een bedrijfsauto 13,2 jaar. Hiermee waren sloopauto’s in 2005 gemiddeld ongeveer 15 maanden ouder dan in 2000.
Geëxporteerde auto’s zijn minder oud: de gemiddelde leeftijd lag op 10,6 jaar voor personenauto’s en op 8,5 jaar voor bedrijfsauto’s.
Vrijgekomen voertuigen voor demontage naar leeftijdsklasse
Rob Kuipers