Consumptiegroei zet door
In februari 2006 hebben huishoudens 2,6 procent meer besteed aan goederen en diensten dan een jaar eerder. Dit is de hoogste consumptiegroei van de afgelopen jaren. Ook in februari is vooral meer besteed aan duurzame goederen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS, gecorrigeerd voor prijsveranderingen en koopdagen.
Vooral meer consumptie van goederen
De consumptiegroei in februari is bijna geheel toe te schrijven aan de goederen. Hieraan is 4,9 procent meer besteed dan een jaar eerder. Bij de diensten bleef de consumptiegroei beperkt tot 0,6 procent. Al driekwart jaar groeien de bestedingen aan goederen sterker dan de bestedingen aan diensten. De toename van de bestedingen aan diensten ligt al ruim een jaar rond de half procent.
Meer auto’s en elektronica gekocht
Ook in februari hebben consumenten vooral meer uitgegeven aan duurzame goederen. De bestedingen hieraan waren 10,8 procent hoger dan een jaar eerder. Consumenten kochten vooral meer elektronica. Ook kleding, schoenen en woninginrichtingartikelen waren in trek. Voor het eerst in ruim een jaar waren ook de bestedingen aan auto’s hoger dan een jaar eerder.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.