Omzet door e-commerce bij bedrijven sterk gestegen
De verkoop van producten en diensten via elektronische netwerken (e-commerce) is de afgelopen jaren sterk gestegen. In 2004 haalden Nederlandse bedrijven 10 procent van de omzet uit online verkopen. In 2000 was dat nog slechts 4 procent. De groei van de e-commerce vond vooral plaats bij de grotere bedrijven.
E-commerce vooral bij grote bedrijven toegenomen
In 2004 behaalden de bedrijven met 50 of meer werkzame personen gemiddeld 13 procent van de omzet uit online verkopen, tegen nog geen 3 procent voor bedrijven met minder dan 50 werkzame personen. Bij de grote bedrijven is de omzet uit online verkopen verdubbeld sinds 2000, terwijl deze omzet bij kleine bedrijven in dezelfde periode amper is gestegen.
E-commerce naar bedrijfsgrootte
Veel online verkoop in industrie en handel
De industrie en de handel, twee grote bedrijfstakken in de Nederlandse economie, doen relatief veel aan e-commerce. In 2004 was 14 procent van de omzet van industriële bedrijven afkomstig van online geplaatste orders. Dit percentage is sinds 2002 nauwelijks gestegen. In de handel blijft e-commerce juist doorgroeien: met 12 procent in 2004 is het omzetaandeel bijna verdubbeld ten opzichte van 2002.
Diensten moeilijker online te verkopen
De zakelijke dienstverlening, de derde grote bedrijfstak, blijft sterk achter bij de industrie en de handel. In 2004 werd slechts 3 procent van de omzet in de zakelijke dienstverlening behaald uit online verkoop. Dit percentage is sinds 2000 vrijwel niet veranderd. Dit wijst erop dat goederen makkelijker online te verkopen zijn dan diensten.
E-commerce naar bedrijfstak
Nederland net bovengemiddeld in Europa
Hoewel het belang van e-commerce in het Nederlandse bedrijfsleven sinds 2000 fors is gegroeid, presteert Nederland niet veel beter dan gemiddeld in de Europese Unie. Bedrijven in Ierland verkopen ruim twee keer zoveel via elektronische netwerken als Nederlandse bedrijven. Ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk vindt relatief veel meer e-commerce plaats dan in Nederland.
E-commerce internationaal
Eugène van der Pijll