Forse groei vliegverkeer
In 2004 zijn bijna 45 miljoen reizigers vervoerd via Nederlandse luchthavens, 10 procent meer dan in 2001. Het goederenvervoer door de lucht steeg in deze periode met 20 procent naar een totaal vervoerd gewicht van 1,5 miljoen ton luchtvracht in 2004. Nooit eerder bereikte het vracht- en passagiersvervoer door de lucht een dergelijke omvang.
Merendeel passagiers blijft in Europa
Dertig miljoen passagiers bleven in Europa, 14 miljoen reizigers zaten aan boord van intercontinentale vluchten.
De ontwikkeling van het passagiersvervoer op Europese bestemmingen groeide de afgelopen jaren nagenoeg constant en lijkt nauwelijks last te hebben gehad van de gevolgen van 11 september 2001, de oorlog in Irak en de SARS-epidemie. Deze gebeurtenissen waren wel van invloed op de ontwikkeling van het intercontinentale reizigersvervoer.
Ontwikkeling passagiersvervoer naar continent
Herstel passagiersvervoer van en naar Noord-Amerika
Het passagiersvervoer van en naar Noord-Amerika daalde in de jaren 2001–2003 met 15 procent. In diezelfde periode stagneerde het vervoer naar Azië, eerst licht in 2002, vervolgens met bijna 10 procent in 2003.
In 2004 is het passagiersvervoer op alle intercontinentale bestemmingen nagenoeg hersteld. Ook op vluchten naar Noord-Amerika steeg het passagiersvervoer weer. Het niveau van de jaren 1999 en 2000 is evenwel nog niet bereikt. Het reizigersvervoer van en naar Afrika steeg de afgelopen jaren het sterkst, sinds 1997 met ruim 60 procent.
Azië belangrijkste vrachtbestemming
Ruim 95 procent van alle luchtvracht van en naar Nederland, in 2004 ruim 1,5 miljoen ton, heeft een intercontinentale herkomst of bestemming. Meer dan de helft van het vrachtvervoer gaat van en naar Azië. Van de 790 duizend ton goederen die van en naar Azië zijn vervoerd, is 450 duizend ton in Nederland gelost en is 340 duizend ton in Nederland geladen. De grootste goederenstromen gaan naar het verre Oosten (Japan, China, Hong Kong) en het Midden-Oosten (Verenigde Arabische Emiraten en Israël).
Vrachtvervoer naar continent, 2004
Het vervoer van en naar Noord-Amerika neemt sinds 2001 weer toe en ligt in 2004 op 290 duizend ton. Het goederenvervoer door de lucht naar Afrika is met bijna 200 duizend ton nog gering, maar groeit wel gestaag.
Het vrachtvervoer van en naar Europese bestemmingen gaat van jaar tot jaar achteruit en bedraagt in 2004 nog geen 70 duizend ton.
Vrachtvervoer naar continent
Huub Coninx