Consumentenvertrouwen stijgt licht
Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in januari 2005 uitgekomen op -26. Dit is 3 punten hoger dan in december 2004. De verbetering van het vertrouwen volgt op vier achtereenvolgende maanden van dalingen. De stijging in januari is vooral veroorzaakt doordat consumenten minder negatief zijn geworden over de toekomst van de economie en van de eigen financiën. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.
Oordeel economisch klimaat iets minder slecht
Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat, voor seizoen gecorrigeerd, is in januari 2005 iets verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Per saldo steeg het oordeel over het economisch klimaat met 2 punten naar -35. Over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden zijn consumenten minder negatief geworden. Over het klimaat in de afgelopen twaalf maanden zijn ze echter negatiever geworden.
Consumenten minder negatief over eigen financiën
De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in januari uitgekomen op -20. Dit is hoger dan in december vorig jaar. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen.
Consumenten zijn ten opzichte van december aanzienlijk minder negatief geworden over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook het oordeel over het doen van grote aankopen zoals meubels is, net als in december, verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten voor de derde achtereenvolgende maand niet van mening veranderd.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.