Consumentenvertrouwen daalt licht
Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in maart 2004 met 4 punten gedaald naar -26. De lichte daling volgt op een grote stijging van het vertrouwen in februari. Sinds juli 2003 kent het consumentenvertrouwen een stijgende lijn. De consumenten hebben in maart zowel iets minder vertrouwen in het economisch klimaat als een wat lagere koopbereidheid. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.
Verwachting economisch klimaat somberder
Consumenten zijn in maart wat negatiever over het economisch klimaat dan in februari. Dit komt volledig door een somberder kijk op het economisch klimaat in de komende twaalf maanden. Per saldo zijn er in maart 6 procent meer pessimisten dan optimisten. In februari hadden de optimisten voor het eerst sinds 2000 nog de overhand. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden is nauwelijks veranderd.
Consumenten vinden tijd minder gunstig voor grote aankopen
De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in maart 3 punten lager dan in februari. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op het oordeel of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn in maart veel negatiever dan in februari over het doen van grote aankopen zoals meubels en televisies. Hun oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden is nauwelijks veranderd. Ze zijn over de situatie in de afgelopen twaalf maanden nog steeds zeer negatief. Wat betreft het oordeel over de financiële situatie voor de komende twaalf maanden houden de optimisten en pessimisten net als vorige maand elkaar redelijk in evenwicht.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.