Consumptie gevoelig voor koopdagen
Consumenten geven het meeste geld uit op vrijdag en zaterdag. Dit blijkt uit een koopdagenonderzoek van het CBS.
Het onderzoek is uitgevoerd om een beter inzicht te krijgen in de veranderingen in het koopgedrag van consumenten en zodoende de maandelijkse consumptiecijfers beter te kunnen interpreteren. De nieuwe gegevens schetsen de maandelijkse consumptieve bestedingen gecorrigeerd voor het koopdageffect.
Vrijdag drukste dag in supermarkt
Uit het onderzoek blijkt verder dat de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen het hoogst zijn op vrijdag, op de voet gevolgd door de zaterdag. Samen zijn de vrijdag en zaterdag verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen.
Consumptie voedings- en genotmiddelen, huishoudens
Correctie voor koopdageffecten
Na correctie voor de invloed van koopdagverschillen laat de maandreeks van jaar-op-jaarcijfers een gladder verloop zien. Hierdoor is er eerder een verandering in het koopgedrag van consumenten waarneembaar. Bij kwartaal- en jaarcijfers (PDF: 26 kB) is het effect van meer of minder koopdagen op de binnenlandse consumptie zeer gering.
Koopdageffecten op de volumegroei binnenlandse consumptie
Schrikkeljaar
2004 is een schrikkeljaar. Hierdoor verschuift het koopdagenpatroon met twee dagen in plaats van één. Dit kan een versterkt koopdageffect geven als er in een maand twee dagen bijkomen waarop extra veel gekocht wordt in plaats van twee dagen waarop minder gekocht wordt. Dit extra effect blijkt uit de gemiddelde maandelijkse koopdagcorrectie op de binnenlandse consumptie per jaar.
In een niet-schrikkeljaar ligt de gemiddelde absolute koopdagcorrectie rond de 0,75 procentpunt. Dit is in een schrikkeljaar ongeveer 1,25 procentpunt. De grootste correcties liggen in 2004 in mei (een extra zondag en maandag in plaats van een donderdag en vrijdag) en augustus (een extra maandag en dinsdag in plaats van een vrijdag en zaterdag).
Bastiaan Rooijakkers
Bron: StatLine