Consumentenvertrouwen stijgt flink

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in februari 2004 met 10 punten gestegen naar -22. Dit is de grootste stijging sinds de start van de maandelijkse enquête in 1986. De consumenten hebben vooral meer vertrouwen in het economisch klimaat gekregen. De koopbereidheid is iets toegenomen. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Oordeel economisch klimaat verbetert sterk

Consumenten zijn in februari veel minder negatief over het economisch klimaat dan in januari. Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de verwachting voor de komende twaalf maanden is sterk verbeterd. Voor het eerst sinds december 2000 zijn er weer meer optimisten dan pessimisten als het gaat om de economische situatie in de komende twaalf maanden.

Koopbereidheid neemt iets toe

De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in februari 3 punten hoger dan in januari. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op het oordeel of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn vooral veel minder negatief in hun toekomstverwachtingen over de financiële situatie van het eigen huishouden. Over het doen van grote aankopen en over de financiële situatie van hun huishouden in de afgelopen twaalf maanden zijn ze vrijwel net zo somber als in de afgelopen maanden.

Consument positiever over prijzen

De consumenten zijn ook een stuk positiever gestemd over de ontwikkeling van de prijzen. Het percentage mensen dat de prijsstijging als sterk ervaart, is gedaald tot 45 procent. Sinds juni vorig jaar, toen bijna 70 procent de prijsstijging als sterk ervoer, is deze indicator elke maand gedaald.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.