Waarom doen bedrijven aan e-commerce?

Het aantal aansluitingen op het internet is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het gebruik van dit elektronische netwerk groeit echter sneller.

Zo kreeg in 1995 nog maar vijf procent van de bedrijven bestellingen via internet. Maar in 2001 deed al meer dan een derde van de bedrijven aan e-commerce. Vier procent van de totale omzet van Nederlandse bedrijven kwam in dat jaar voort uit elektronisch ontvangen orders.

Redenen verschillen

Bedrijven hebben verschillende motieven om elektronische netwerken te gebruiken voor het in- of verkopen. Elektronisch inkopen gebeurt vooral uit oogpunt van doelmatigheid, terwijl het verkopen via internet eerder een imagokwestie is. Een directe kostenbesparing lijkt in beide gevallen een minder belangrijk motief.

Belangrijkste motieven elektronische inkoop

Elektronische inkoop

Bedrijven kopen vooral elektronisch in omdat ze bedrijfsprocessen, zoals het afhandelen van bestellingen of betalingen, willen versnellen. Verder vinden ze een grotere toegankelijkheid bij leveranciers redelijk belangrijk. Een eventuele directe kostenbesparing door lagere transactiekosten, lagere verkoopprijzen of een kleinere eigen voorraad spelen een minder grote rol.

Belangrijkste motieven elektronische verkoop

Elektronische verkoop

Bedrijven besluiten voornamelijk tot elektronische verkoop vanuit PR-overwegingen. Daarnaast hopen ze hun afzetmarkt te vergroten en nieuwe klanten te bereiken. Deze motieven gaan hand in hand: het aanbieden van een alternatieve bestelwijze is een service voor huidige klanten die ook een imagoverbetering oplevert voor het bedrijf.

Andere redenen voor bedrijven om aan elektronische verkoop te doen zijn het voorblijven op de concurrentie of het versnellen van bepaalde bedrijfsprocessen. Een rechtstreekse kostenverlaging lijkt minder belangrijk.

Motieven elektronische verkoop naar bedrijfsgrootte

Bedrijfsgrootte

Het belang dat bedrijven hechten aan de verschillende motieven voor elektronische verkoop hangt af van de bedrijfsgrootte. Bij grote bedrijven spelen bedrijfseconomische motieven (een versnelling van bedrijfsprocessen of kostenbesparing) een relatief grote rol. Voor kleinere bedrijven is een grotere afzetmarkt (door een geografische uitbreiding of het werven van nieuwe klanten) juist relatief belangrijker.

Lydia Geijtenbeek en Andries Kuipers