Thuis internetten: zoeken, mailen en surfen
De meeste mensen die thuis toegang hebben tot het internet gaan minimaal een keer per maand on line. Het internetgebruik voor privé doeleinden bestaat voornamelijk uit e-mailen en het zoeken naar specifieke informatie.
Thuis internetgebruik naar leeftijd, 2002
Drie van de vijf thuis on line
Bijna twee van de drie personen in Nederland hebben in 2002 thuis een internetaansluiting. Driekwart van hen gaat maandelijks on line.
Jongeren, hoger opgeleiden en mannen internetten het meest. Van de jongeren tot 25 jaar surft ruim driekwart wekelijks op het net. Bij ouderen (55-plus) is dat ongeveer de helft.
Internetgebruik voor privédoeleinden naar activiteit, 2002
Bron van informatie
Eenmaal on line zoekt het merendeel van de internetters naar specifieke informatie of wordt met name de mogelijkheid om te e-mailen gebruikt. Chatten, ongericht surfen en downloaden van spelletjes, muziek of andere software is vooral onder jongeren tot 25 jaar populair.
Een kwart koopt via internet
Bijna een kwart van de internetters koopt via het internet. Via dit kanaal worden vooral boeken gekocht en vakanties geboekt.
Als belangrijkste reden om niet via internet te kopen, geven niet-kopers aan dat ze daar geen behoefte aan hebben. Velen kopen bij voorkeur in een winkel. Een op de vier mensen koopt niet via internet, omdat ze geen persoonlijke gegevens via internet willen verstrekken.
Miriam van Baal en Vincent Fructuoso van der Veen
Bron: StatLine De Digitale Economie 2003