Knelpunten bij de verkoop via internet
Acht van de tien bedrijven in Nederland beschikt over een internetaansluiting. Van deze bedrijven maakt één op de drie gebruik van het internet als verkoopkanaal. Dit gaat niet altijd zonder problemen.
Een groot aantal bedrijven maakt wel gebruik van internet, maar niet voor in- en verkoop van hun producten en diensten. Waarom niet?
Knelpunten bij verkoop via internet bij bedrijven met internet naar elektronische verkoop, 2001
Elektronische verkopen
De helft van de bedrijven ervaart bij de verkoop van producten via internet één of meerdere grote knelpunten die verdere investeringen in e-commerce in de weg staan. Een deel vindt dat hun product toch minder geschikt is voor verkoop via internet. Ook vindt een aantal van deze bedrijven de kosten van het internetkanaal te hoog. Tenslotte ervaart men problemen met de betaling en de rechtszekerheid van de elektronische transacties.
Knelpunten verkoop via internet bij bedrijven met internet, zonder elektronische verkoop, 2001
E-commerce: waarom niet?
De bedrijven die wel over internet beschikken maar dit kanaal niet gebruiken voor daadwerkelijke verkoop geven hiervoor de volgende redenen: product ongeschikt, logistiek van de afzet te complex en de tevredenheid met de bestaande afzetkanalen is groot.
Binnen deze groep valt op dat de bedrijven die wel een website hebben meer problemen voorzien dan bedrijven die geen enkele verkoopfaciliteit op internet hebben gecreëerd.
Een groot deel van de bedrijven met internet voert geen enkele belemmering aan waarom dit niet wordt gebruikt voor elektronische verkoop.
Elektronische inkoop
Er zijn meer bedrijven die gebruik maken van internet voor inkoop dan voor verkoop. Elektronisch inkopen is ook makkelijker te realiseren, omdat een toegang tot internet volstaat om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken.
Ben Stigter