Brugklas moeilijker, maar leuker dan basisschool

In 1999 vindt gemiddeld 11% van de brugklasleerlingen de lessen veel moeilijker dan op de basisschool. Naarmate het niveau van de brugklas hoger is, is dit percentage hoger. Op bijna alle schooltypen hebben de meisjes minder moeite met de lessen op de nieuwe school dan de jongens. Alleen het ivbo/vbo vormt hierop een uitzondering.

In totaal zegt 18% van de brugklasleerlingen de lessen veel leuker te vinden dan op de basisschool. Meisjes reageren wat minder enthousiast dan jongens. Verder zijn meisjes minder vaak dan jongens van mening dat het op de nieuwe school veel meer om prestaties gaat dan op de basisschool.

Lessen brugklas vergeleken met basisschool, 1999
0670g1.gif (9043 bytes)

In de hogere brugklassen vinden de leerlingen vaker dat men aardig voor elkaar is dan in de lagere. Meisjes scoren daarin meestal positiever dan jongens. In de hogere brugklassen wordt ook minder gepest en gescholden dan in de lagere. Gemiddeld vindt 3% van alle brugklassers dat in de klas veel wordt gepest. Meisjes melden minder vaak dat er gepest of gescholden wordt dan jongens.

Sfeer in brugklas, 1999
0670g2.gif (8014 bytes)

Gemiddeld 14% van de leerlingen vindt dat de uitspraak ‘leraren en leraressen zijn echt geïnteresseerd in de leerlingen’ (bijna) altijd klopt. Leerlingen van het ivbo/vbo scoren positiever op deze vraag. Tussen de overige brugklassen zijn er weinig verschillen.

Meisjes worden minder ‘achter de broek gezeten’ dan jongens. Ouders van een dochter in de brugklas vinden vaker (78 t.o.v. 59%) dat hun kind voldoende tijd aan huiswerk besteedt dan ouders van een brugklaszoon.. Bij dochters blijft controle of aansporing bij huiswerk vaker achterwege dan bij zonen en zonen worden vaker aangespoord tot het leren van proefwerken. Er is niet veel verschil tussen zonen en dochters als het gaat om praten over schoolbelevenissen, of over dingen die het kind geleerd heeft of over de proefwerken die het gehad heeft.

Christine Jol