Producentenvertrouwen stijgt in veel EU-landen
Vanaf de tweede helft van 1999 is het producentenvertrouwen in de landen van de EU sterk verbeterd. Ten opzichte van januari dit jaar ligt het vertrouwen van de producenten in de industrie in oktober 3%-punt hoger. In tegenstelling daarmee is het consumentenvertrouwen gedaald, nadat het in de eerste zeven maanden van 2000 was gestabiliseerd. Ten opzichte van januari bedraagt de afname in oktober 3%-punt.
Producenten- en consumentenvertrouwen in de EU (saldo positieve en negatieve antwoorden in % van het totaal)
In Italië zijn de producenten een stuk optimistischer geworden. In vergelijking met januari is het saldo van positieve en negatieve antwoorden in oktober 8%-punt verbeterd. Ook bij onze andere belangrijke handelspartners Duitsland en Frankrijk is het vertrouwen fors gestegen. Daarentegen werden in het Verenigd Koninkrijk (VK) de fabrikanten pessimistischer.
Verschil producenten- en consumentenvertrouwen okt. en jan. 2000 (saldo positieve en negatieve antwoorden in % van het totaal)
Het pessimisme in het Verenigd Koninkrijk kan te maken hebben met de koers van het pond. Het Engelse pond is namelijk ten opzichte van de euro in een jaar tijd 6% duurder geworden. Dit maakt het voor de ondernemers in het VK moeilijker hun goederen tegen concurrerende prijzen naar de landen van de Europese Monetaire Unie te exporteren. Daarentegen maken Italië, Duitsland en Frankrijk deel uit van de Europese Monetaire Unie. Hun valuta zijn via de euro aan elkaar gekoppeld en fluctueren dus niet.
Consumentenvertrouwen gedaald
Het consumentenvertrouwen in Duitsland en Frankrijk is dit jaar verslechterd. De economische groei in deze twee landen behoort in de eerste helft van dit jaar tot de laagste binnen de EU, wat mede veroorzaakt wordt door een relatief lage groei van de gezinsconsumptie. Het pessimistischer gevoel van de consument in Duitsland en Frankrijk geeft weinig reden te verwachten dat de gezinsconsumptie daar binnenkort fors zal toenemen.
Frans van Ingen Schenau
Bron: CBS, Conjunctuurbericht november 2000