Wegtransporteurs vervoeren meer dan 600 miljoen ton
In de laatste vijftien jaar is het totale gewicht dat Nederlandse transporteurs over de weg vervoerden met meer dan de helft toegenomen. In 1984 werd nog maar 400 miljoen ton over de weg vervoerd. Vorig jaar vervoerden zij 608 miljoen ton. De vervoersprestatie, uitgedrukt in ladingtonkilometer, is in die periode zelfs verdubbeld van 39,1 tot 83,6 miljard tonkilometer.
Vooral binnenlands vervoer
Het merendeel van de goederen, 481 miljoen ton, werd binnenlands vervoerd. Dat wil zeggen dat de goederen in Nederland geladen én gelost zijn. De overige 127 miljoen ton betrof internationaal vervoer. Daarvan had 104 miljoen ton een Nederlandse laad- of losplaats. Dit wordt bilateraal vervoer genoemd.
De resterende internationale lading, 23 miljoen ton, is geheel in het buitenland vervoerd. Bij 10 miljoen ton ging het om cabotage, dat wil zeggen binnenlands vervoer in het buitenland (bijvoorbeeld laden en lossen in Duitsland). Tenslotte werd 13 miljoen ton in het buitenland geladen voor een ander land (bijvoorbeeld laden in Duitsland en lossen in België). Dit wordt derde landen vervoer genoemd.
Wegvervoer: lading-tonkilometers, 1999
Duitse en Belgische havens van belang
In het binnenlandse vervoer legt 39 % van het vervoerde gewicht minder dan 25 km af. Ruim eenderde van het ladinggewicht wordt vervoerd op een traject van 25 tot 100 km lengte. Slechts enkele procenten van de binnenlandse lading legt een afstand van meer dan 300 km af. Uiteraard heeft dat te maken met de grootte van ons land.
Bij het internationale vervoer wordt slechts 17 % van het getransporteerde goederengewicht over minder dan 100 km vervoerd, 37% van de goederen legt een traject tussen 100 en 300 km af en 18 % van de lading tussen 300 en 500 km.
Wegvervoer: vervoerd gewicht naar afstandsklasse
Dat bijna driekwart van het internationale vervoer over minder dan 500 km wordt afgewikkeld, komt vooral door het intensieve vervoer in relatie met de ons omringende landen en de daarvan aan ons land grenzende regio’s. Duitsland, België /Luxemburg en Frankrijk zijn goed voor 90 % van het bilaterale vervoer.
Tweederde deel van het vervoer op Duitsland heeft Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen (inclusief Hamburg en Bremen) als herkomst of bestemming. Ook de provincie Antwerpen met zijn haven genereert veel vervoer. In mindere mate geldt dit voor enkele gebieden in Noord-Frankrijk.
Bilateraal vervoer: vervoerd gewicht
Jo van der Heiden