Auto-onderdelen blijven achter in autobranche
Vorig jaar hebben de winkels in auto-onderdelen en auto-accessoires 0,8% meer goederen verkocht dan in 1998. Het prijsniveau lag in 1999 echter 0,6% lager dan in 1998. Daardoor steeg de omzet slechts met 0,2%.
Handel in auto-onderdelen en -accessoires
Daarmee blijft de detailhandel in auto-onderdelen en –accessoires flink achter bij de tankstations en de autoservicebedrijven. De omzet van tankstations lag vorig jaar meer dan 10% hoger dan in 1998. Voor een groot deel komt dat door de gestegen brandstofprijzen. Bovendien verkochten de tankstations 2,2% meer. Dat is niet alleen brandstof; rond 13% van de omzet komt uit shopverkopen. Bij de autoservicebedrijven – hieronder vallen bijvoorbeeld bandenservicebedrijven, carosserieherstellers en wasplaatsen – groeide de omzet van 1998 op 1999 met 12,6%.
De handel in auto-onderdelen en –accessoires is sterk van de seizoenen afhankelijk. Het eerste kwartaal van het jaar vormt een terugkerend dieptepunt. De grootste omzet behaalt de handel in het tweede kwartaal. Over de laatste vijf jaar valt een geringe stijging van de omzet te zien. Deze lag in 1999 zo’n 4% hoger dan in 1995.
Omzet auto-onderdelen en -accessoires
Paul Ras