Cafetaria's doen goede zaken
Ten opzichte van 1998 groeide de omzet van de horeca in 1999 gemiddeld met 6%. Vooral de cafetaria’s boekten goede resultaten. De uitkomsten van de verschillende branches liepen overigens uiteen. De hotels en restaurants konden hun jarenlange positie van grootste groeier binnen de horeca in 1999 in wat mindere mate handhaven. De resultaten van cafés lagen onder het gemiddelde.
Omzet horeca in verschillende jaren
(ontwikkeling t.o.v. voorgaand jaar)
Sterkste groeiers
De cafetaria’s, inclusief snackbars, lunchrooms en fastfoodrestaurants, wisten de consument in 1999 meer aan zich te binden. Hun omzet steeg met 7,4% ten opzichte van 1998. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen is dit een groei van 3,8%.
Opvallend is de sterke omzetgroei van de kleine bedrijven zoals snackbars en cafetaria’s. In 1998 zagen zij hun omzet nog dalen met 1,2%. Afgelopen jaar boekten de kleine bedrijven juist een omzetgroei van 6%. De grote bedrijven, voornamelijk fastfoodrestaurants, realiseerden afgelopen jaar een omzetgroei van bijna 12%.
Omzet cafetaria's e.d.
Hotels en restaurants groeien gemiddeld
De omzet van hotels, waartoe ook pensions en conferentieoorden worden gerekend, steeg in 1999 minder dan voorgaande jaren. Met een groei van 6,8% realiseerden de hotels voor het eerst sinds jaren een gemiddelde omzetstijging. Voorheen waren uitschieters van rond de 10% groei per jaar niet ongebruikelijk.
De restaurants verbeterden in 1999 hun groeicijfer van een jaar eerder evenmin. Hun omzet steeg in 1999 met 5,5%. Rekening houdend met een prijsstijging betekent dit een reële groei met 2,3%.
Omzet cafés blijft iets achter
De resultaten van cafés blijven, vergeleken de overige branches in de horeca, iets achter. De omzet steeg hier in 1999 met 4,8% ten opzichte van 1998. Gecorrigeerd voor de forse prijsstijgingen van 4% is dit een reële groei van maar 0,8%.
Paul Ras
Bron: CBS, Horeca maandstatistiek 1999