Wapperende haren op de quad
Vrijdag de dertiende augustus. Vlakbij Maastricht botst een quad op een bromfietser. Vier zwaargewonden zijn het resultaat. In de krant moet eerst worden uitgelegd wat een quad is.
Quads zijn vierwielige motorfietsen. Ze hebben dus geen carosserie. Daarmee lijken ze nog het meest op een opgeblazen skelter. Voor de wegenverkeerswet zijn quads echter auto’s. Je mag ze dus berijden met een rijbewijs B. Daardoor is de drempel laag.
Oorspronkelijk zijn quads bedoeld om op golfbanen of stranden te worden gebruikt. Afhankelijk van het merk hebben ze een cilinderinhoud van 100 of 200 cc. Voorzien van enkele noodzakelijke aanpassingen kregen de quads een typegoedkeuring voor de openbare weg. Hun maximumsnelheid is echter niet meer dan 80 kilometer. Daarom mogen quads geen gebruik maken van de snelweg. Maar voor de rest ligt de hele wereld voor de quadrijders open.
Verhuur aan recreanten
In Nederland stak het fenomeen in 1996 ineens de kop op. Meteen in het eerste jaar werden er al bijna tachtig verkocht. Uit een aanbod groeit vanzelf een vraag en de eerste verhuurbedrijven dienden zich aan. Vooral vakantievierders kickten op die leuke machines. Op een zomerse dag met wapperende haren langs een file scheuren heeft wel iets. En zeker wanneer je daarbij van de normale weg kan afwijken. Er kwamen dan ook steeds meer quads bij. In 1997 steeg het aantal naar 150.
De afwezigheid van een koetswerk maakt echter, dat het gebruik in de praktijk veelal beperkt blijft tot rondjes rijden bij mooi weer. Dat drukt uiteindelijk de verkoop. In 1998 zijn er niet meer dan 48 stuks bijgekomen.
Op dit moment zijn er rond de 220 quads. Ongeveer een kwart daarvan rijdt rond in Noord-Holland. Twintig staan er geregistreerd in Amsterdam. Maar dat wil tegenwoordig niets meer zeggen. Iemand uit Vaals kan er bijvoorbeeld vijf op zijn naam hebben staan en ze vervolgens op Ameland verhuren.
Quads per provincie, 1 januari 1999
"Wedstrijdjes en machogedrag"
Bij de verhuurbedrijven is inmiddels al wel een beeld ontstaan over het publiek dat de quad wil huren. Naar aanleiding van het zware ongeluk bij Maastricht vroeg de regionale krant de verhuurder naar zijn mening. Deze liet weten dat de huurders over het algemeen uit "rauw publiek" bestaan. Hij had voorts de indruk dat er nogal wat onderlinge wedstrijdjes worden verreden. Vooral de heren vertonen volgens hem daarbij een voorliefde voor machogedrag.
Enkele maanden eerder was er ook al een ongeluk met een van zijn quads gebeurd. De daarbij betrokken toerist hield er een gebroken sleutelbeen aan over. Deze verhuurder overweegt daarom de huurders te verplichten tot het gebruik van valhelm en stofbril.
Ed van Gelder