Consument stimuleert economie
De consumptieve bestedingen van gezinnen zijn in de afgelopen twee jaar sterk toegenomen. Op de stijging in 1997 van 3,0% volgde een verdere versnelling naar 4,5% in 1998. In de eerste drie maanden van dit jaar houdt de groei aan. Vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar is het volume van de gezinsconsumptie 4,3% groter.
Volumegroei consumptieve bestedingen van gezinnen
Het bestedingsgedrag van de consument is van groot belang voor de economische ontwikkeling van ons land. De aanhoudende kooplust draagt vooral de laatste kwartalen sterk bij aan het op peil blijven van de economische groei in Nederland.
Als maatstaf voor de economische groei geldt algemeen de volumetoename van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Aan de bestedingenkant van de economie is het BBP de optelsom van de consumptieve bestedingen, de investeringen en de uitvoer verminderd met de invoer. Hierin heeft de consumptie van gezinnen een aandeel van rond de zestig procent. De robuuste consumptiegroei van de laatste tijd vormt dan ook een stevig fundament onder de economie.
Componenten volumegroei BBP
Karin van der Ven