Modebranche: meer omzet, hogere prijzen
Met een omzetstijging van 5,6 procent lopen de ontwikkelingen bij de modespeciaalzaken redelijk in de pas met die voor de detailhandel als geheel. Daar was de omzettoename 6 procent. Toch lijkt er voor de consument een keerzijde aan deze voor de modebranche gunstige halfjaarcijfers te bestaan. Het prijsniveau steeg namelijk met 3 procent. Voor het eerst sinds 1993 moet de klant voor modeartikelen in de eerste helft van het jaar wat dieper in de buidel tasten. Vooral dames- en babykleding, kledingstoffen en herenschoenen werden duurder.
Prijsontwikkeling in de modebranche, 1e halfjaar
Kooplust in april en mei
Vooral in de maanden april en mei heeft de omzet van kleding en modewinkels zich positief ontwikkeld. De winkeliers in deze branche deden toen zeer goede zaken: de omzet steeg gemiddeld met meer dan 10 procent.
Dat juni op een zeer beperkte omzetgroei van 1,5 procent bleef steken, kan mogelijk worden toegeschreven aan het vrij natte en relatief koude weer. Daardoor werd de consument er niet toe geprikkeld zich in nieuwe zomerkleren te steken.
Het best scoorden de gespecialiseerde winkels in herenbovenkleding. Die haalden in april en mei gemiddeld 15 procent of meer aan omzet binnen. De speciaalzaken in damesbovenkleding bleven hier met een omzetgroei van circa 14 procent nauwelijks bij achter.
Ook bij de winkels met een algemeen assortiment aan bovenkleding en bij de textielsupermarkten toonde de klant zich in deze maanden kooplustig. Deze branches, waarin de wat grotere ondernemingen actief zijn, lieten ook een sterke omzetgroei zien.
Omzetontwikkeling in de modebranche, 1e halfjaar
Nieuwe schoenen
De tegenvallende verkopen in het eerste kwartaal worden ook bij de schoenenwinkels goedgemaakt door een sterke toename van de omzet in het tweede kwartaal. Vooral de forse stijgingen in de maanden april en mei – respectievelijk 12,5 procent en 14,5 procent - hebben hieraan bijgedragen. Hierdoor komt de groei van de omzet in deze branche voor de eerste helft van dit jaar uit op ruim 6 procent.
Aanpassingsvermogen
Hoewel in het tweede kwartaal ook het grootwinkelbedrijf in de modebranche heeft kunnen profiteren van de toenemende kooplust van de klant, is bij het midden- en kleinbedrijf de omzet het meest gegroeid. Kennelijk weten de wat kleinere gespecialiseerde bedrijven zich wat gemakkelijker aan te passen aan de snel veranderende modetrends. Bij het grootwinkelbedrijf lijkt het imago te verbeteren, waardoor de formule beter aanslaat bij het winkelend publiek. Bij deze groep ondernemingen namen de verkopen in het tweede kwartaal van dit jaar dan ook met circa 5 procent toe. Ook de textielsupermarkten lijken na een tijd van stagnerende en teruglopende verkopen het zwaarste weer achter de rug te hebben.
D.J. Daum.