Oververtegenwoording van Antilliaanse/Arubaanse jongeren onder voortijdig schoolverlaters vanuit het vo (2005 definitief, 2006 voorlopig)

Maatwerktabel

Voortijdig schoolverlaters vanuit het voortgezet onderwijs in Nederland en 21 Antillianengemeenten, 2005 en 2006*.

Toelichting

Het CBS heeft op verzoek van de directie Inburgering en Integratie (ministerie van VROM) een tabel samengesteld over voortijdig schoolverlaters vanuit het voortgezet onderwijs in 2005 en 2006* naar geslacht en herkomstgroepering voor Nederland en de 21 zogenoemde BA-Antillianengemeenten. Dat zijn gemeenten met een concentratie aan inwoners van Antilliaanse en Arubaanse herkomst die deelnemen aan het Bestuurlijk Arrangement Antilliaanse risicojongeren (BA).

De voortijdig schoolverlaters vanuit het voortgezet onderwijs zijn berekend op basis van de Onderwijsnummerbestanden van de IB-groep en de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Het GBA is tevens gebruikt om een aantal demografische kenmerken van de leerlingen vast te stellen (geslacht, herkomstgroepering en woongemeente). De gegevens over 2005 (de overgang van schooljaar 2004/’05 naar schooljaar 2005/’06) zijn definitief; de gegevens over 2006 (de overgang van 2005/’06 naar schooljaar 2006/’07) zijn voorlopig. Het betreft hier dus de nieuwe aanwas van voortijdig schoolverlaters vanuit het voortgezet onderwijs in 2005 c.q. 2006.

Door onvolledigheid van de gebruikte bronnen en het ontbreken van registraties in het particuliere onderwijs wordt het aantal voortijdig schoolverlaters vanuit het voortgezet onderwijs overschat. De hier gepresenteerde cijfers moeten dan ook worden beschouwd als de bovengrens van het werkelijke aantal in de betreffende jaren.

Een specifiek aspect van deze tabel is dat er naar kleine groepen wordt uitgesplitst. Verschillen tussen percentages gebaseerd op kleine aantallen zijn niet altijd relevant.
Een uitgebreide toelichting bij de tabel is opgenomen in een afzonderlijk bestand. Hierin wordt de definitie van voortijdig schoolverlater vermeld, de operationalisatie hiervan in dit onderzoek en de beperkingen van de gehanteerde werkwijze.