Nieuwsbrief verkeer en mobiliteit, november 2022
Welkom bij de nieuwsbrief verkeer en mobiliteit van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze nieuwsbrief verschijnt 2x per jaar. In deze nieuwsbrief vindt u een overzicht van de nieuwste cijfers en publicaties over onder andere voertuigkilometers, luchtvaart en fietsen. Wij wensen u veel leesplezier!
Voertuigkilometers nog niet terug op niveau van voor coronacrisis
Nederlandse motorvoertuigen, uitgezonderd motor- en bromfietsen, reden in 2021 samen bijna 134 miljard kilometer. Dit is bijna 5 procent meer dan in 2020, maar 11 procent minder dan in 2019. Vooral met voertuigen voor personenvervoer (personenauto’s en bussen) werd minder gereden dan vóór corona. Voertuigen voor het vervoer van goederen legden ongeveer evenveel (zware vrachtvoertuigen) of juist meer kilometers (bestelauto’s) af dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. Meer informatie vind u in het nieuwsbericht.
Herziene cijfers verkeersprestaties
Naast nieuwe cijfers over de verkeersprestaties van 2021 zijn ook de cijfers van de jaren 2018 t/m 2020 herzien. De cijfers zijn herzien omdat de voertuigpopulatie, waarvoor kilometers worden geschat, is gewijzigd. Deze populatie is namelijk gebaseerd op de statistiek over het motorvoertuigenpark, waar een nieuwe selectiemethode wordt gehanteerd. Dit methoderapport gaat in op de wijzigingen in het motorvoertuigenpark. De wijze waarop de kilometers geschat worden is niet gewijzigd, enkel de populatie.
Op Statline vindt u een aparte reeks van de nieuwe cijfers onder het thema verkeersprestaties motorvoertuigen. De oude reeks blijft via het archief te raadplegen.
Aantal reizigerskilometers 2021 kwart lager dan 2019
In 2021 is het aantal reizigerskilometers voor het totaal van alle vervoerwijzen ten opzichte van 2020 met 11 procent toegenomen. Wel lag het aantal reizigerskilometers vorig jaar bijna een kwart lager dan in 2019. Het aantal te voet afgelegde kilometers is sinds 2019 wel met meer dan de helft toegenomen. Er zijn in 2021 vooral meer kilometers gereisd voor recreatieve doeleinden. Lees voor meer informatie het nieuwsbericht.
2021 (mld km) | 2020 (mld km) | 2019 (mld km) | |
---|---|---|---|
Personenauto als bestuurder | 85,6 | 79,4 | 108,5 |
Personenauto als passagier | 30,2 | 25,8 | 39,0 |
Trein | 10,2 | 9,6 | 24,1 |
Bus/tram/metro | 3,5 | 2,9 | 6,5 |
Fiets | 16,1 | 15,5 | 17,8 |
Lopen | 8,2 | 6,6 | 5,2 |
Overig | 14,7 | 12,1 | 17,9 |
1)Personen van 6 jaar of ouder. |
Meer fietsdoden na eenzijdige ongevallen
Sinds 2000 is het aantal fietsdoden stabiel gebleven. Binnen deze groep namen de fatale eenzijdige fietsongevallen (zonder botsing) onder 70-plussers naar verhouding wel sterk toe. Twee op de drie verongelukte fietsers zijn in 2021 omgekomen door een botsing met een ander voertuig of vast object. Het vaakst botsten zij fataal met een personenauto, bestelauto, vrachtauto of bus (105 keer). Door een botsing met een andere fietser overleden 12 fietsers, en 9 fietsers verongelukten door tegen een paal, een boom, of ander vast object aan te rijden. Lees voor meer informatie het nieuwsbericht en zie ook de bijbehorende tabel fietsdoden 2021.
Gemiddeld 2,3 kilometer fietsen naar de middelbare school
In 2021 lag de dichtstbijzijnde middelbare school op gemiddeld 2,3 kilometer fietsen. Dat is bijna vier keer zo ver als de fietsafstand naar de dichtstbijzijnde basisschool (0,6 kilometer). Gemiddeld was de afstand tot basis- en middelbare scholen op de fiets iets kleiner dan de afstand met de auto. In 8 op de 10 gemeenten was de fietsafstand naar een middelbare school korter dan die voor de auto. Lees hier meer over de fietsafstand tot de school vergeleken met de afstand per auto.
Gemeente | Fietsafstand tot voortgezet onderwijs ( km) |
---|---|
Aa en Hunze | 4,6 |
Aalsmeer | 2,4 |
Aalten | 1,1 |
Achtkarspelen | 1,2 |
Alblasserdam | 2,3 |
Albrandswaard | 4,4 |
Alkmaar | 1,5 |
Almelo | 2,1 |
Almere | 1,3 |
Alphen aan den Rijn | 3,5 |
Alphen-Chaam | 6,7 |
Altena | 3,6 |
Ameland | 2,3 |
Amersfoort | 1,1 |
Amstelveen | 1,9 |
Amsterdam | 1,7 |
Apeldoorn | 0,8 |
Arnhem | 1,2 |
Assen | 1,7 |
Asten | 2,4 |
Baarle-Nassau | 4,2 |
Baarn | 2,0 |
Barendrecht | 1,7 |
Barneveld | 3,3 |
Beek | 2,9 |
Beekdaelen | 6,2 |
Beemster | 2,4 |
Beesel | 1,6 |
Berg en Dal | 8,4 |
Bergeijk | 7,0 |
Bergen (L.) | 2,2 |
Bergen (NH.) | 1,6 |
Bergen op Zoom | 2,6 |
Berkelland | 2,9 |
Bernheze | 8,0 |
Best | 1,9 |
Beuningen | 4,7 |
Beverwijk | 1,5 |
Bladel | 9,8 |
Blaricum | 1,7 |
Bloemendaal | 1,5 |
Bodegraven-Reeuwijk | 5,6 |
Boekel | 2,7 |
Borger-Odoorn | 5,1 |
Borne | 1,8 |
Borsele | 1,5 |
Boxmeer | 3,4 |
Boxtel | 1,6 |
Breda | 1,2 |
Brielle | 1,5 |
Bronckhorst | 6,2 |
Brummen | 3,8 |
Brunssum | 4,3 |
Bunnik | 4,2 |
Bunschoten | 2,8 |
Buren | 5,6 |
Capelle aan den IJssel | 1,2 |
Castricum | 2,2 |
Coevorden | 4,2 |
Cranendonck | 5,2 |
Cuijk | 3,8 |
Culemborg | 1,4 |
Dalfsen | 0,8 |
Dantumadiel | 7,4 |
De Bilt | 1,8 |
De Fryske Marren | 3,6 |
De Ronde Venen | 5,4 |
De Wolden | 3,9 |
Delft | 3,0 |
Den Helder | 0,9 |
Deurne | 4,1 |
Deventer | 1,9 |
Diemen | 2,2 |
Dinkelland | 4,6 |
Doesburg | 1,4 |
Doetinchem | 2,2 |
Dongen | 9,1 |
Dordrecht | 1,2 |
Drechterland | 2,3 |
Drimmelen | 4,2 |
Dronten | 3,9 |
Druten | 1,7 |
Duiven | 1,4 |
Echt-Susteren | 6,1 |
Edam-Volendam | 3,0 |
Ede | 2,7 |
Eemnes | 2,6 |
Eemsdelta | 4,4 |
Eersel | 2,4 |
Eijsden-Margraten | 5,8 |
Eindhoven | 1,2 |
Elburg | 1,4 |
Emmen | 3,8 |
Enkhuizen | 1,3 |
Enschede | 1,5 |
Epe | 2,2 |
Ermelo | 1,3 |
Etten-Leur | 1,8 |
Geertruidenberg | 2,8 |
Geldrop-Mierlo | 2,5 |
Gemert-Bakel | 3,2 |
Gennep | 2,8 |
Gilze en Rijen | 4,2 |
Goeree-Overflakkee | 7,6 |
Goes | 1,6 |
Goirle | 1,7 |
Gooise Meren | 6,3 |
Gorinchem | 0,7 |
Gouda | 2,0 |
Grave | 1,4 |
Groningen | 1,4 |
Gulpen-Wittem | 3,8 |
Haaksbergen | 1,0 |
Haarlem | 2,0 |
Haarlemmermeer | 2,0 |
Halderberge | 3,5 |
Hardenberg | 1,1 |
Harderwijk | 1,5 |
Hardinxveld-Giessendam | 2,5 |
Harlingen | 1,4 |
Hattem | 1,4 |
Heemskerk | 1,5 |
Heemstede | 1,3 |
Heerde | 3,2 |
Heerenveen | 2,9 |
Heerhugowaard | 1,7 |
Heerlen | 2,7 |
Heeze-Leende | 6,9 |
Heiloo | 0,9 |
Hellendoorn | 2,4 |
Hellevoetsluis | 3,0 |
Helmond | 3,6 |
Hendrik-Ido-Ambacht | 5,1 |
Hengelo | 1,2 |
Het Hogeland | 7,8 |
Heumen | 1,8 |
Heusden | 3,4 |
Hillegom | 1,4 |
Hilvarenbeek | 9,0 |
Hilversum | 0,8 |
Hoeksche Waard | 4,5 |
Hof van Twente | 3,1 |
Hollands Kroon | 7,2 |
Hoogeveen | 1,3 |
Hoorn | 1,5 |
Horst aan de Maas | 3,9 |
Houten | 1,6 |
Huizen | 1,8 |
Hulst | 4,7 |
IJsselstein | 1,5 |
Kaag en Braassem | 4,1 |
Kampen | 1,0 |
Kapelle | 7,4 |
Katwijk | 1,4 |
Kerkrade | 2,5 |
Koggenland | 6,1 |
Krimpen aan den IJssel | 2,1 |
Krimpenerwaard | 3,3 |
Laarbeek | 2,4 |
Landerd | 6,3 |
Landgraaf | 1,9 |
Landsmeer | 2,4 |
Langedijk | 2,2 |
Lansingerland | 1,7 |
Laren | 0,9 |
Leeuwarden | 1,4 |
Leiden | 1,0 |
Leiderdorp | 1,8 |
Leidschendam-Voorburg | 1,1 |
Lelystad | 1,7 |
Leudal | 4,5 |
Leusden | 4,1 |
Lingewaard | 2,2 |
Lisse | 1,7 |
Lochem | 1,6 |
Loon op Zand | 2,4 |
Lopik | 2,5 |
Losser | 1,7 |
Maasdriel | 4,8 |
Maasgouw | 5,1 |
Maassluis | 3,3 |
Maastricht | 1,9 |
Medemblik | 2,3 |
Meerssen | 2,7 |
Meierijstad | 4,1 |
Meppel | 1,6 |
Middelburg | 1,5 |
Midden-Delfland | 1,5 |
Midden-Drenthe | 2,9 |
Midden-Groningen | 3,2 |
Mill en Sint Hubert | 2,5 |
Moerdijk | 5,4 |
Molenlanden | 10,3 |
Montferland | 5,0 |
Montfoort | 1,9 |
Mook en Middelaar | 2,2 |
Neder-Betuwe | 3,3 |
Nederweert | 2,3 |
Nieuwegein | 2,1 |
Nieuwkoop | 2,4 |
Nijkerk | 1,6 |
Nijmegen | 1,1 |
Nissewaard | 2,1 |
Noardeast-Fryslân | 5,6 |
Noord-Beveland | 11,5 |
Noordenveld | 2,7 |
Noordoostpolder | 3,6 |
Noordwijk | 1,4 |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | 2,5 |
Nunspeet | 1,1 |
Oegstgeest | 0,9 |
Oirschot | 3,4 |
Oisterwijk | 3,8 |
Oldambt | 6,5 |
Oldebroek | 2,1 |
Oldenzaal | 1,0 |
Olst-Wijhe | 4,2 |
Ommen | 2,3 |
Oost Gelre | 2,5 |
Oosterhout | 4,4 |
Ooststellingwerf | 1,4 |
Oostzaan | 2,8 |
Opmeer | 2,4 |
Opsterland | 4,3 |
Oss | 2,4 |
Oude IJsselstreek | 4,2 |
Ouder-Amstel | 1,1 |
Oudewater | 4,9 |
Overbetuwe | 4,1 |
Papendrecht | 1,7 |
Peel en Maas | 4,6 |
Pekela | 2,4 |
Pijnacker-Nootdorp | 2,2 |
Purmerend | 1,1 |
Putten | 2,3 |
Raalte | 1,0 |
Reimerswaal | 2,5 |
Renkum | 3,2 |
Renswoude | 6,6 |
Reusel-De Mierden | 7,6 |
Rheden | 1,7 |
Rhenen | 1,6 |
Ridderkerk | 3,1 |
Rijssen-Holten | 1,1 |
Rijswijk | 1,7 |
Roerdalen | 5,5 |
Roermond | 4,1 |
Roosendaal | 2,2 |
Rotterdam | 3,1 |
Rozendaal | 1,3 |
Rucphen | 2,9 |
Schagen | 1,5 |
Scherpenzeel | 5,7 |
Schiedam | 2,0 |
Schiermonnikoog | 0,4 |
Schouwen-Duiveland | 8,0 |
Sûdwest-Fryslân | 3,2 |
's-Gravenhage | 1,1 |
's-Hertogenbosch | 1,9 |
Simpelveld | 5,9 |
Sint Anthonis | 5,5 |
Sint-Michielsgestel | 2,9 |
Sittard-Geleen | 5,4 |
Sliedrecht | 1,9 |
Sluis | 7,6 |
Smallingerland | 0,6 |
Soest | 3,1 |
Someren | 2,3 |
Son en Breugel | 6,8 |
Stadskanaal | 1,7 |
Staphorst | 1,6 |
Stede Broec | 1,7 |
Steenbergen | 4,0 |
Steenwijkerland | 5,5 |
Stein | 2,6 |
Stichtse Vecht | 2,4 |
Terneuzen | 5,2 |
Terschelling | 1,2 |
Texel | 2,4 |
Teylingen | 1,5 |
Tholen | 4,1 |
Tiel | 1,7 |
Tilburg | 1,4 |
Tubbergen | 2,3 |
Twenterand | 8,4 |
Tynaarlo | 6,2 |
Tytsjerksteradiel | 3,3 |
Uden | 1,8 |
Uitgeest | 3,6 |
Uithoorn | 1,2 |
Urk | 0,8 |
Utrecht | 1,9 |
Utrechtse Heuvelrug | 3,3 |
Vaals | 10,7 |
Valkenburg aan de Geul | 3,9 |
Valkenswaard | 3,1 |
Veendam | 1,0 |
Veenendaal | 1,4 |
Veere | 4,0 |
Veldhoven | 2,9 |
Velsen | 3,3 |
Venlo | 3,0 |
Venray | 2,9 |
Vijfheerenlanden | 3,5 |
Vlaardingen | 1,6 |
Vlieland | 1,2 |
Vlissingen | 2,0 |
Voerendaal | 3,3 |
Voorschoten | 1,9 |
Voorst | 1,1 |
Vught | 3,6 |
Waadhoeke | 4,2 |
Waalre | 2,5 |
Waalwijk | 6,1 |
Waddinxveen | 1,4 |
Wageningen | 1,7 |
Wassenaar | 3,2 |
Waterland | 2,9 |
Weert | 4,6 |
Weesp | 3,5 |
West Betuwe | 4,8 |
West Maas en Waal | 7,2 |
Westerkwartier | 4,3 |
Westerveld | 6,5 |
Westervoort | 2,3 |
Westerwolde | 4,2 |
Westland | 3,9 |
Weststellingwerf | 2,6 |
Westvoorne | 6,4 |
Wierden | 2,4 |
Wijchen | 2,2 |
Wijdemeren | 3,7 |
Wijk bij Duurstede | 2,1 |
Winterswijk | 1,6 |
Woensdrecht | 3,8 |
Woerden | 1,7 |
Wormerland | 3,5 |
Woudenberg | 1,9 |
Zaanstad | 5,3 |
Zaltbommel | 1,3 |
Zandvoort | 1,4 |
Zeewolde | 1,9 |
Zeist | 1,4 |
Zevenaar | 3,8 |
Zoetermeer | 1,5 |
Zoeterwoude | 4,2 |
Zuidplas | 3,1 |
Zundert | 3,6 |
Zutphen | 1,0 |
Zwartewaterland | 4,3 |
Zwijndrecht | 1,2 |
Zwolle | 1,0 |
Bron: CBS, DUO, Fietsersbond |
Hoeveel fietsen we gemiddeld per week?
In 2020 zaten 12- tot 18 jarigen het vaakst op de fiets of e-bike. Zij legden ook de meeste kilometers af: gemiddeld 33 kilometer per persoon per week. 75 plussers stapten het minst vaak op de fiets. Zij fietsten in een gemiddelde week 14 kilometer, evenveel als 25- tot 35 jarigen. In 2020, een jaar waarin overheidsmaatregelen golden in verband met de coronapandemie, fietsten mensen minder vaak en legden zij gemiddeld per week ook minder kilometers af dan in 2019. De uitzondering hierop waren 75 plussers. Zij fietsten beide jaren even vaak en legden dezelfde afstand af. Meer informatie over de gemiddelde fietsafstand per persoon en reismotief is terug te lezen in de publicatie Nederland in cijfers 2022: Hoeveel fietsen we gemiddeld per week?
Wat voor kleur heeft onze auto?
Van de 8,9 miljoen personenauto’s die Nederland op 1 januari 2022 telde, was een derde (3,0 miljoen auto’s) grijs. De 2,1 miljoen zwarte en 1,2 miljoen blauwe auto’s vormen samen ook ruim een derde van het personenautopark. Niet alleen de auto’s, maar ook hun eigenaars zijn de afgelopen jaren vergrijsd. Grijs is al achttien jaar de meest voorkomende autokleur, maar in 2000 stond grijs nog op nummer drie, na rood en blauw. Meer informatie over de kleur van de auto en leeftijd van de auto en de eigenaar is opgenomen in de publicatie Nederland in cijfers 2022: Wat voor kleur heeft onze auto?
Beige (Rangorde naar aantal) | Blauw (Rangorde naar aantal) | Bruin (Rangorde naar aantal) | Creme (Rangorde naar aantal) | Geel (Rangorde naar aantal) | Grijs (Rangorde naar aantal) | Groen (Rangorde naar aantal) | Oranje (Rangorde naar aantal) | Paars (Rangorde naar aantal) | Rood (Rangorde naar aantal) | Roze (Rangorde naar aantal) | Wit (Rangorde naar aantal) | Zwart (Rangorde naar aantal) | Overige kleuren (Rangorde naar aantal) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 7 | 2 | 8 | 13 | 9 | 3 | 4 | 11 | 10 | 1 | 14 | 5 | 6 | 12 |
2001 | 7 | 1 | 9 | 13 | 8 | 3 | 4 | 11 | 10 | 2 | 14 | 6 | 5 | 12 |
2002* | ||||||||||||||
2003 | 7 | 1 | 10 | 13 | 8 | 2 | 4 | 11 | 9 | 3 | 14 | 6 | 5 | 12 |
2004 | 8 | 1 | 10 | 13 | 7 | 2 | 4 | 11 | 9 | 3 | 14 | 6 | 5 | 12 |
2005 | 8 | 2 | 10 | 13 | 7 | 1 | 5 | 11 | 9 | 3 | 14 | 6 | 4 | 12 |
2006 | 8 | 2 | 10 | 13 | 7 | 1 | 5 | 11 | 9 | 3 | 14 | 6 | 4 | 12 |
2007 | 8 | 2 | 10 | 13 | 7 | 1 | 5 | 11 | 9 | 4 | 14 | 6 | 3 | 12 |
2008 | 8 | 2 | 10 | 13 | 7 | 1 | 5 | 11 | 9 | 4 | 14 | 6 | 3 | 12 |
2009 | 7 | 2 | 10 | 13 | 8 | 1 | 5 | 11 | 9 | 4 | 14 | 6 | 3 | 12 |
2010 | 7 | 2 | 9 | 13 | 8 | 1 | 5 | 11 | 10 | 4 | 14 | 6 | 3 | 12 |
2011 | 7 | 2 | 9 | 13 | 8 | 1 | 5 | 11 | 10 | 4 | 14 | 6 | 3 | 12 |
2012 | 7 | 3 | 9 | 13 | 8 | 1 | 5 | 11 | 10 | 4 | 14 | 6 | 2 | 12 |
2013 | 7 | 3 | 8 | 13 | 9 | 1 | 5 | 11 | 10 | 4 | 14 | 6 | 2 | 12 |
2014 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 5 | 11 | 10 | 4 | 14 | 6 | 2 | 12 |
2015 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 11 | 10 | 4 | 14 | 5 | 2 | 12 |
2016 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 10 | 11 | 5 | 14 | 4 | 2 | 12 |
2017 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 10 | 11 | 5 | 14 | 4 | 2 | 12 |
2018 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 10 | 11 | 5 | 14 | 4 | 2 | 12 |
2019 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 10 | 11 | 5 | 14 | 4 | 2 | 12 |
2020 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 10 | 11 | 5 | 14 | 4 | 2 | 12 |
2021 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 10 | 11 | 5 | 14 | 4 | 2 | 12 |
2022 | 8 | 3 | 7 | 13 | 9 | 1 | 6 | 10 | 11 | 5 | 14 | 4 | 2 | 12 |
* voor 2002 zijn geen cijfers beschikbaar |
Op welke dagen is het druk in het openbaar vervoer.
In de OV-monitor is een nieuwe visualisatie toegevoegd waarin het aantal check-ins per dag is opgenomen. Aan de hand van het aantal check-ins, geregistreerd door Translink, wordt gemeten hoe druk het is in het openbaar vervoer. Op 27 en 29 september 2022 was het aantal check-ins het hoogste van 2022 tot nu toe. De visualisatie is terug te vinden op deze pagina. In de OV-monitor brengen het CBS en Translink het openbaar vervoer in samenhang met andere vervoermiddelen in beeld, en wordt antwoord gegeven op vragen als ‘Waarom reizen mensen met het openbaar vervoer?’, ‘Hoe vaak doen ze dat?’ en ‘Hoe ver reizen ze?’.
Hoeveel mensen bezochten Bonaire per cruiseschip?
In 2021 kwamen 56,6 duizend mensen met een cruiseschip naar Bonaire; 111,3 duizend bezoekers namen het vliegtuig. Het jaar ervoor bezochten beduidend minder mensen het eiland door de coronacrisis. Het cruisetoerisme is pas eind 2021 weer op gang gekomen. Het aantal passagiers was daardoor nog flink lager dan in 2019. Het vliegverkeer herstelde zich wat eerder. Lees meer hierover in de publicatie Nederland in cijfers 2022: Hoeveel mensen bezochten Bonaire per cruiseschip?
Bijna 19 miljoen luchtvaartpassagiers in derde kwartaal 2022
In het derde kwartaal van 2022 reisden 18,7 miljoen passagiers van en naar een van de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat zijn er anderhalf keer zoveel als de 12 miljoen passagiers in het derde kwartaal van 2021. In het derde kwartaal van 2019, vóór de coronapandemie, vlogen nog ruim 23 miljoen passagiers van en naar Nederland. Lees meer in het nieuwsbericht.
Periode | Kwartaal | Luchtvaartpassagiers (x mln) |
---|---|---|
2019 | 1e kwartaal | 17,1 |
2019 | 2e kwartaal | 21,8 |
2019 | 3e kwartaal | 23,1 |
2019 | 4e kwartaal | 19,2 |
2020 | 1e kwartaal | 13,7 |
2020 | 2e kwartaal | 0,9 |
2020 | 3e kwartaal | 5,5 |
2020 | 4e kwartaal | 3,6 |
2021 | 1e kwartaal | 2,1 |
2021 | 2e kwartaal | 3,9 |
2021 | 3e kwartaal | 12 |
2021 | 4e kwartaal | 11,1 |
2022 | 1e kwartaal | 10,1 |
2022 | 2e kwartaal | 17,3 |
2022 | 3e kwartaal | 18,7 |
Omzet auto- en motorbranche 5 procent hoger in tweede kwartaal
De Nederlandse auto- en motorbranche boekte in het tweede kwartaal van 2022 een omzetstijging van 5 procent vergeleken met een jaar eerder. Dit komt voornamelijk door hogere prijzen. Alle deelbranches in de auto- en motorbranche behaalden meer omzet vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Vooral bij de gespecialiseerde reparatiebedrijven (+ 13,7 procent), zwaardere bedrijfsautobranche (+ 11,1 procent) en handel in auto-onderdelen (+ 10,6 procent) nam de omzet toe. Meer informatie vindt u in het nieuwbericht.
Nieuwe StatLinetabellen
Emissies
Deze tabel bevat cijfers over feitelijke totale emissies naar lucht op Nederlands grondgebied door het totale wegverkeer, inclusief buitenlandse voertuigen. Daarnaast bevat deze tabel cijfers over de bijbehorende parkemissiefactoren, dit zijn de gemiddelde emissies per voertuigkilometer. Zie StatLine - Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; wegverkeer.
Motorvoertuigenpark
Zoals al in de vorige nieuwsbrief gemeld, maakt het CBS vanaf 1 januari 2022 gebruik van een verbeterde selectiemethode voor het maken van tellingen van gekentekende voertuigen uit de Basis Registratie Voertuigen (BRV) van de RDW. Bij de tellingen van de ‘motorvoertuigen actief’ worden de gekentekende Nederlandse voertuigen op 1 januari, die gedurende (een deel van) het jaar ervoor mochten deelnemen aan het verkeer op de openbare weg, meegenomen. Voertuigen die in het gehele voorafgaande jaar niet verzekerd zijn geweest en dus niet hebben mogen rijden, zijn uitgesloten. Deze verbeterde methode is beschikbaar voor de jaren 2019 t/m 2022. Cijfers zijn op StatLine terug te vinden voor motorvoertuigen en voor bromfietsen. Nu zijn ook middels de verbeterde selectiemethode ook tabellen beschikbaar over de uitval van motorvoertuigen.
Aanvullend statistisch onderzoek
Het CBS stelt op aanvraag tabellen samen. Een overzicht daarvan is hier te vinden. Hierbij een greep uit de tabellen die afgelopen tijd zijn gepubliceerd: