5. Analyse achterstandsscores
In dit hoofdstuk bestuderen we veranderingen in achterstandsscores tussen de jaren 2020 en 2021. We doen dit voor zowel achterstandsscores met als zonder drempel.
5.1 Achterstandsscores zonder drempel
Figuur 5.1.1 geeft de achterstandsscores zonder drempel van schoolvestigingen in de jaren 2021 (verticale as) en 2020 (horizontale as) weer. De meeste punten liggen dichtbij de diagonaal, wat aangeeft dat de achterstandsscores van de meeste schoolvestigingen voor de jaren 2020 en 2021 vergelijkbaar zijn. Voor een aantal schoolvestigingen zijn de achterstandsscores in 2021 echter substantieel hoger of lager dan het jaar ervoor. Deze schoolvestigingen worden nader beschreven in de paragrafen 5.3 en 5.4.
5.2 Achterstandsscores met drempel
Figuur 5.2.1 toont de achterstandsscores met drempel van schoolvestigingen in de jaren 2021 (verticale as) en 2020 (horizontale as). De achterstandsscores zijn wat lager dan in figuur 5.1.1 vanwege het toepassen van de drempel. Bij het toepassen van de drempel zijn er minder schoolvestigingen die een positieve achterstandsscore hebben, waardoor het beschikbare onderwijsachterstandenbudget over minder schoolvestigingen wordt verdeeld dan zonder het toepassen van een drempel het geval is. Het doel van het toepassen van deze drempel is het voorkomen van te veel versnippering van het onderwijsachterstandenbudget. Figuur 5.2.1 laat zien dat ook de achterstandsscores met drempel voor de meeste schoolvestigingen niet veel veranderen tussen de jaren 2020 en 2021.
5.3 Grootste dalers
Tabel 5.3.1 laat de grootste dalers in achterstandsscores met drempel in 2021 ten opzichte van 2020 zien. Een (sterke) daling van de achterstandsscore kan verschillende oorzaken hebben. Veel voorkomende oorzaken zijn een daling van het aantal leerlingen, netto uitstroom van leerlingen met lage onderwijsscores en het stijgen van onderwijsscores van leerlingen. Netto uitstroom van leerlingen met lage onderwijsscores is vaak een gevolg van een daling van het aantal geïmputeerde onderwijsscores, een daling van het aantal asielleerlingen en/of daling van het aantal leerlingen met herkomst Suriname, Noord-Afrika of overig. Meer informatie over de oorzaken van dalingen en stijgingen van achterstandsscores is te lezen in de brochure “Fluctuaties achterstandsscores scholen”4).
Aantal leerlingen | Achterstandsscore | Verandering achterstandsscore | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
BRINVESTNR | 2020 | 2021 | 2020 | 2021 | # | % |
24PB00 | 397 | 357 | 1 187,38 | 856,36 | -331,02 | -28 |
24ZK00 | 256 | 190 | 844,12 | 628,02 | -216,1 | -26 |
06GN00 | 431 | 393 | 1 411,96 | 1 199,02 | -212,94 | -15 |
16NM00 | 700 | 649 | 1 895,53 | 1 683,47 | -212,06 | -11 |
13WM00 | 353 | 330 | 912,25 | 707,25 | -205 | -22 |
13TM00 | 484 | 464 | 1 515,64 | 1 316,53 | -199,11 | -13 |
15VU00 | 659 | 645 | 2 589,98 | 2 397,21 | -192,77 | -7 |
15OH00 | 212 | 92 | 306,58 | 118,35 | -188,23 | -61 |
19BU00 | 409 | 351 | 1 325,86 | 1 146,06 | -179,8 | -14 |
08WC00 | 263 | 249 | 835,08 | 655,88 | -179,2 | -21 |
17ZI00 | 588 | 567 | 1 847,13 | 1 669,24 | -177,89 | -10 |
16AJ00 | 359 | 350 | 716,1 | 543,72 | -172,38 | -24 |
17XB00 | 427 | 438 | 270,95 | 99,83 | -171,12 | -63 |
12WS00 | 296 | 276 | 946,24 | 775,58 | -170,66 | -18 |
19ZF00 | 321 | 307 | 1 188,13 | 1 022,83 | -165,3 | -14 |
23GW00 | 334 | 332 | 873,14 | 711,44 | -161,7 | -19 |
27PC00 | 285 | 284 | 594,45 | 433,84 | -160,61 | -27 |
12DY00 | 164 | 152 | 647,53 | 486,99 | -160,54 | -25 |
16NG00 | 414 | 409 | 1 202,75 | 1 045,22 | -157,53 | -13 |
10UF00 | 131 | 106 | 455,03 | 298,07 | -156,96 | -34 |
5.4 Grootste stijgers
Tabel 5.4.1 geeft de grootste stijgers in achterstandsscores met drempel in 2021 ten opzichte van 2020 weer. Stijgingen in achterstandsscores zijn het gevolg van een toename van het aantal leerlingen, netto instroom van leerlingen met lage onderwijsscores en/of het dalen van onderwijsscores van leerlingen. De oorzaak voor netto instroom van leerlingen met lage onderwijsscores ligt vaak in een stijging van het aantal leerlingen met een geïmputeerde onderwijsscores, een stijging van het aantal asielleerlingen en stijgingen van aantallen leerlingen met herkomsten als Suriname, Noord-Afrika en overig.
Aantal leerlingen | Achterstandsscore | Verandering achterstandsscore | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
BRINVESTNR | 2020 | 2021 | 2020 | 2021 | # | % |
12EG00 | 335 | 358 | 520,01 | 804,97 | 284,96 | 55 |
13UI00 | 336 | 385 | 595,62 | 875,17 | 279,55 | 47 |
15HW00 | 115 | 217 | 232,71 | 509,87 | 277,16 | 119 |
16XQ00 | 199 | 274 | 617,17 | 886,45 | 269,28 | 44 |
15KJ00 | 252 | 279 | 714,04 | 962,85 | 248,81 | 35 |
13HY00 | 221 | 258 | 482,77 | 699,27 | 216,5 | 45 |
10BA00 | 568 | 214 | 0 | 207,01 | 207,01 | |
13BP00 | 293 | 349 | 125,41 | 322,82 | 197,41 | 157 |
23TX00 | 423 | 432 | 7,7 | 196,14 | 188,44 | 2447 |
19NE00 | 295 | 339 | 832,47 | 1 017,37 | 184,9 | 22 |
12ON00 | 233 | 292 | 112,28 | 289,62 | 177,34 | 158 |
13BQ00 | 201 | 195 | 201,77 | 377,89 | 176,12 | 87 |
15QA00 | 288 | 349 | 248,48 | 422,8 | 174,32 | 70 |
12LG00 | 177 | 234 | 342,82 | 514,39 | 171,57 | 50 |
13ZN00 | 269 | 325 | 109,42 | 278,68 | 169,26 | 155 |
31PR00 | 78 | 160 | 212,81 | 379,95 | 167,14 | 79 |
15PZ00 | 170 | 262 | 17,28 | 176,85 | 159,57 | 923 |
17YO00 | 202 | 196 | 497,83 | 655,2 | 157,37 | 32 |
14IM00 | 184 | 195 | 448,3 | 605,23 | 156,93 | 35 |
23UP00 | 166 | 181 | 363,61 | 517,89 | 154,28 | 42 |
5.5 Nieuwe scholen
Tabel 5.5.1 geeft een overzicht van schoolvestigingen die nieuw zijn in 2021. Een nieuwe schoolvestiging kan een nieuw gestarte schoolvestiging, maar ook bijvoorbeeld een afsplitsing van een al bestaande school zijn.
BRINVESTNR | Aantal leerlingen | Achterstandsscore |
---|---|---|
08VH01 | 95 | 0 |
10NN03 | 148 | 30,04 |
16EQ01 | 191 | 678,01 |
27MA01 | 130 | 289,69 |
31RC00 | 32 | 0 |
31RN00 | 410 | 0 |
31RW00 | 440 | 0 |
31RX00 | 395 | 0 |
31TA00 | 30 | 0 |
31TB00 | 67 | 11,4 |
31TE00 | 5 | 0 |
31TF00 | 195 | 0 |
31TH00 | 39 | 15,09 |
31TJ00 | 49 | 14,02 |
31TN00 | 5 | 0 |
31TP00 | 139 | 0 |
31TR00 | 145 | 0 |
31TW00 | 82 | 156,86 |
4) Zie de brochure.