Minder etalages, meer beeldschermwinkels
In 2016 telde Nederland 95 630 fysieke winkelvestigingen. In 2007 waren dat er nog 100 070. Veel computerwinkels en winkels in kleine elektronica zoals dvd- en cd-spelers, verdwenen uit het straatbeeld. Daarvan zijn er nu 19,7 procent minder dan in 2007. Het aantal vestigingen van kledingzaken ging met 4,9 procent omlaag. Ook zijn er nu bijvoorbeeld minder kunsthandels (-35,1 procent) en antiekwinkels (-36,0 procent) dan tien jaar geleden.
Niet van alle soorten fysieke winkels daalde het aantal vestigingen overigens. Zo zijn er nu 37,3 procent meer telefoonwinkels. Ook nam onder andere het aantal warenhuizen, viswinkels en tweedehandskledingzaken sinds 2007 toe, met meer dan 30 procent. Kledingzaken vormen de hoofdmoot van alle tastbare winkels. In 2016 waren er 15 855 kledingwinkels, tegenover 16 665 in 2007.
Mutatie | |
---|---|
Audio-/video-opnamen (o.a. CD's/DVD's) | -68,1 |
Fotografische artikelen (o.a. fotocamera's) | -41,6 |
Baby- en kinderkleding | -38 |
Antiek | -36 |
Computers en software | -35,6 |
Kunstvoorwerpen | -35,1 |
Kledingstoffen | -33,3 |
Tweedehands kleding | 32,9 |
Communicatieapparatuur (o.a. telefoons) | 37,3 |
Warenhuizen | 56,5 |
Huishoudwaren overig | 59,5 |
Overige voeding rest (o.a. zuivel, koffie) | 69,1 |
Orthop. artikelen (o.a. rollators) | 79,3 |
Non-food | 83,9 |
Aantal webwinkels vervijfvoudigd
Doordat het aantal webwinkels in de afgelopen tien jaar meer dan vervijfvoudigde, groeide het totale aantal winkels toch: met 22 500 naar ongeveer 127 800. Tussen 2007 en 2016 steeg het aantal webwinkels met zo’n 27 duizend: van ruim 5 duizend in 2007 tot ruim 32 duizend in 2016.
Aantal | |
---|---|
2007 | 5195 |
2008 | 8125 |
2009 | 10825 |
2010 | 12555 |
2011 | 16515 |
2012 | 19850 |
2013 | 23005 |
2014 | 24045 |
2015 | 29250 |
2016 | 32160 |
Ook binnen de webshops zijn kledingzaken de belangrijkste categorie. Onlinekledingwinkels zijn tevens de grootste stijger. Het aantal kledingwebshops steeg sinds 2013 met 68 procent, oftewel 8 100. Ook kwamen er meer webwinkels voor onder andere boeken, tijdschriften en onlinekaarten, elektronica, voeding en vrijetijdsartikelen.
De omzet van zowel offline- als onlinewinkels steeg de afgelopen jaren. In het vierde kwartaal van 2016 was de omzet voor zowel on- als offline winkels bijna twee keer zo groot als in 2013. Hoewel de daling van het aantal offlinewinkels na 2013 doorzette, steeg de omzet van offlinewinkels dus in diezelfde periode.
Meer winkels in Almere en Lelystad
Regionaal zijn er grote verschillen in de ontwikkeling van de winkelstraat. Van de belangrijkste steden per provincie, maakten alleen Lelystad en Almere een groei door op het gebied van winkelvestigingen. In Amsterdam, Middelburg en Den Bosch bleef het aantal winkels ongeveer gelijk. In de overig steden is overal een afname te zien. In Emmen, Maastricht, Terneuzen en Assen verdween zelfs een op de tien winkels.
Mutatie | |
---|---|
Emmen | -13,1 |
Maastricht | -11,3 |
Terneuzen | -10,9 |
Assen | -10,5 |
Groningen | -9,3 |
Nijmegen | -7,9 |
Haarlem | -7,6 |
Eindhoven | -7,3 |
's-Gravenhage | -6,2 |
Zwolle | -5,5 |
Enschede | -4,7 |
Utrecht | -3,7 |
Arnhem | -3,1 |
Leeuwarden | -2,7 |
Rotterdam | -2,7 |
's-Hertogenbosch | 0 |
Middelburg | 0,1 |
Amsterdam | 0,1 |
Almere | 10,4 |
Lelystad | 12,2 |