CBS op zoek naar data-analisten met passie voor het vak

/ Auteur: Miriam van der Sangen
Tim Huiberts is data-analist bij het CBS
© Sjoerd van der Hucht
Het CBS verricht jaarlijks 600 onderzoeken op allerlei terreinen van de samenleving. Voor het uitvoeren van die onderzoeken is het statistiekbureau voortdurend op zoek naar nieuw personeel. Momenteel is het CBS met name op zoek naar data-analisten. Vereisten voor deze functie zijn dat de kandidaten een kwantitatieve achtergrond hebben, analytisch sterk zijn, nauwkeurig en planmatig kunnen werken. Tim Huiberts is sinds november vorig jaar bij het CBS in dienst als data-analist en vertelt enthousiast over zijn ervaringen. Data-analist Pelle Albers sluit zich daar graag bij aan.

Bijdrage leveren aan de maatschappij

Tim Huiberts behaalde een bachelor Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool Amsterdam. Daarna volgde hij een master Applied Artificial Intelligence aan diezelfde Hogeschool. ‘Ik ben in de zomer vorig jaar afgestudeerd. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een baan. Een baan bij een commerciële organisatie of een bank ambieer ik niet. Ik wil namelijk graag een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom keek ik vooral naar vacatures bij de overheid. Zo kwam ik bij het CBS terecht als data-analist.’

Veel vrijheid

Het was even wennen bij het CBS. Tim was jarenlang in de zomervakantie werkzaam in het bedrijf van zijn vader: een bloembollenkwekerij. ‘Een kleinschalig bedrijf. De overgang naar het CBS was groot.’ Maar hij wende snel. ‘Ik kwam in een team van 30 collega’s terecht en werd goed ingewerkt. Binnen een maand kon ik zelfstandig aan de slag. Iedereen was erg behulpzaam. Ook heb ik het enorm getroffen met mijn teammanager. Ik kan altijd bij hem binnen lopen: hij staat open voor vragen en is helder en duidelijk in zijn communicatie. Binnen het team is er veel vrijheid. Je hebt je dagelijkse taken, maar daarnaast mag je ook andere klussen die je interessant vindt oppakken.’

Prijsverschillen

Tim werkt dagelijks aan de producentenprijsindex. ‘Ik kijk wat er bij bedrijven in bepaalde grootteklassen geproduceerd wordt. Elke analist heeft zijn eigen groep producten, bijvoorbeeld kleding, machines of chemische middelen. Ikzelf heb de levensmiddelen in mijn portefeuille en kan het prijsverloop van bepaalde levensmiddelen maandelijks volgen. Dat vind ik erg interessant, want ik zie de prijsverschillen ook terug in de winkel. Zo zag ik al maanden van tevoren aankomen dat de prijzen voor cacao sterk gingen stijgen.’ In deze functie heeft Tim ook regelmatig contact met bedrijven. ‘We werken met enquêtes die door de bedrijven worden ingevuld, maar daar zitten soms complexe gevallen tussen. Dan neem ik contact op met het desbetreffende bedrijf om de zaken helder te krijgen.’

Prodcom

De producentenprijsindex is een statistiek die maandelijks verschijnt. Daarnaast werkt Tim nog aan een jaarlijkse statistiek: Prodcom. ‘Deze statistiek verschaft inzicht in de verkopen van industriële producten en sluit aan bij de statistiek van de internationale handel.’ Hierdoor kan de Nederlandse markt – de productie plus invoer minus de uitvoer – in kaart worden gebracht. Het betreft een steekproef onder 6 000 bedrijven met meer dan 20 werkzame personen.

Eigenschappen van een data-analist

Over welke eigenschappen moet een data-analist bij het CBS volgens Tim beschikken om zijn werk goed te kunnen doen? ‘Je moet nauwkeurig kunnen werken en analytisch zijn. Meestal doe ik in de ochtend het analistenwerk, ’s middags ga ik dan aan de slag met andere klussen. Zo ben ik betrokken bij diverse programmeerprojecten, bijvoorbeeld bij het maken van een dashboard over de woningmarkt. Juist die afwisseling maakt het werk boeiend.’ Tim is niet alleen erg te spreken over de inhoud van zijn werk, maar ook over zijn team. ‘Dat bestaat zowel uit mensen die net afgestudeerd zijn als uit medewerkers met jarenlange ervaring in het vak. Die combinatie is mooi. Dat geldt ook voor het hybride werken, dat mogelijk is bij het CBS. Op dinsdag en donderdag werk ik op het CBS-kantoor, de overige dagen werk ik vanuit huis.’ Al met al heeft Tim het erg naar zijn zin. ‘Qua loopbaan heb ik sterk het idee dat er ruimte genoeg is om door te groeien. Via de CBS-Academy zijn er ook talrijke vakinhoudelijke trainingen te volgen. Daarnaast zijn er allerlei cursussen waarbij je kunt werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Kortom, er zijn meer dan voldoende uitdagingen, nu en in de komende jaren!’

Pelle Albers is data-analist bij het CBS
© Sjoerd van der Hucht

Dienstenprijzenindex

Pelle Albers studeerde moderne bedrijfsadministratie, een associatie-opleiding op MBO/HBO-niveau. Daarna werkte hij 3 jaar als boekhouder bij een vastgoedbedrijf. Anderhalf jaar geleden maakte hij de overstap naar het CBS. ‘Als data-analist bij de dienstenprijzenindex beoordeel ik de data die bedrijven voor deze statistiek naar het CBS sturen. Op het moment dat de data bijvoorbeeld niet consistent zijn, neem ik telefonisch contact met hen op en proberen we samen de data helder te krijgen. Dat is niet altijd makkelijk, omdat de dienstenprijzenindex een lastige statistiek is. Meestal moet ik eerst uitleggen hoe deze statistiek precies in elkaar zit. Na zo’n gesprek komen we vaak wel tot een goede oplossing.’

Boekhoudkundig inzicht

Pelle werkt niet alleen aan de statistiek voor de dienstenprijzenindex, maar ook aan de productiestatistiek. Daarvoor moet hij de kosten en omzet van bedrijven kunnen inschatten. ‘Het werk dat ik doe vereist boekhoudkundig inzicht en nauwkeurig kunnen werken. De cijfers moeten goed zijn.’ Is het niet ingewikkeld om aan twee verschillende statistieken te moeten werken? ‘Dat is geen probleem, omdat beide statistieken andere piekmomenten hebben.’ De teams van Pelle noemt hij hecht en gezellig. Ook met zijn manager kan hij het goed vinden. Bij het CBS kan het personeel hybride werken, maar Pelle geeft er de voorkeur aan om vrijwel de hele week op kantoor te zijn. ‘Ik werk er 4 dagen per week en ik vind dat prettig. Ik kom op de fiets van Leiden naar Den Haag, waar één van de drie CBS-kantoren gevestigd is.’

Betrouwbare statistiek

Het leukste aan zijn job vindt Pelle het als het contact met de bedrijven goed is verlopen en hij van de aangeleverde data een betrouwbare statistiek kan maken. ‘Het minst leuk is het als ik bedrijven moet overtuigen om mee te werken aan een statistiek.’ Ondanks dat de jonge data-analist pas sinds oktober 2022 in dienst van het CBS is, heeft hij al promotie gemaakt. ‘Dat zie ik als een blijk van waardering’. Het CBS een grote organisatie met ongeveer 2100 medewerkers, en er is volgens Pelle veel ruimte om zelf invulling te geven aan zijn baan. ‘Dat had ik niet verwacht. Ik heb het hier dus erg naar mijn zin.’