Nieuwe regelgeving geeft richting aan de rol van het CBS
Dit klinkt alsof er veel verandert, klopt dat?
‘Ja en nee. Het CBS werkte altijd al hoofdzakelijk voor overheden en ten behoeve van publieke taken. Dit is wettelijk vastgelegd en gebeurt grotendeels op basis van Europese verplichtingen. We doen dit deels door reguliere statistiek te produceren en deels door zogenoemde aanvullende statistische diensten te verlenen. Ook werken we sinds jaar en dag samen met de wetenschap en het bedrijfsleven. In de kern blijft dit hetzelfde. Maar door deze nieuwe beleidsregel gaan we bewuster afwegen welke statistieken we wel en niet maken voor overheden en dat betekent dat we ook dingen niet meer zullen doen. Er zijn zaken die het CBS überhaupt niet mag doen, zoals beleidsadviezen geven en prognoses doen. En opdrachten waarvoor het niet nodig is om een nationaal statistiekbureau te verzoeken de statistiek te verzorgen, bijvoorbeeld waar geen groot maatschappelijk belang wordt gediend. Op die manier komt er meer ruimte voor het bedrijfsleven.Daar staat tegenover dat voor statistische onderzoeken van groot maatschappelijk belang het CBS wel een natuurlijke partner is. We zullen als datapartner van de overheid een bijdrage blijven leveren aan grote maatschappelijke vraagstukken zoals energietransitie, duurzaamheid, armoede en schuldenproblematiek. Overheden blijven bij ons terecht kunnen voor onafhankelijke en transparante overheidsstatistiek.
De beleidsregel zorgt er voor dat we overheden die ons benaderen met een verzoek bewuster gaan maken van de afweging tussen het CBS of marktpartijen. De ministeriële regeling maakt verder duidelijk dat we alleen in een paar expliciet beschreven uitzonderingssituaties aanvullende statistieken mogen maken op aanvraag van het bedrijfsleven. Gevolg is dat we dus ook op dat terrein een aantal zaken niet meer gaan doen.’