Trends in Nederland: maatschappelijke thema’s in beeld

/ Auteur: Miriam van der Sangen
Hoeveel werklozen telt Nederland? Hoe hebben de prijzen van voedingsmiddelen zich ontwikkeld? Nam het aantal geregistreerde misdrijven toe of af? Antwoord op deze en andere vragen vindt u in de vandaag verschenen webpublicatie van het CBS ‘Trends in Nederland’. De interactieve website leidt de bezoeker in een paar klikken door de belangrijkste ontwikkelingen in Nederland van het afgelopen jaar.

Bloemlezing

Wat in 1924 begon als een onmisbaar naslagwerk, het Statistisch Zakboek, groeide uit tot de informatieve webpublicatie ‘Trends in Nederland’. De editie over 2019 bevat een bloemlezing van belangrijke CBS-cijfers en biedt tevens een goed beeld van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen in ons land. Om met de publicatie een breed publiek - van docenten tot beleidsmedewerkers - te bereiken, is gekozen voor een webpublicatie: overzichtelijk, interactief en gemakkelijk in het gebruik. Bewegende infographics, aanklikbare grafieken en figuren zorgen er voor dat de gebruiker in één oogopslag de belangrijkste ontwikkelingen ziet.

Actuele thema’s

De webpublicatie bevat drie hoofdthema’s: maatschappij, economie en arbeid en inkomen. Bij elk van die thema’s wordt één actueel onderwerp uitgelicht. Bij het thema maatschappij is speciale aandacht voor ICT- en internetgebruik. Bij economie wordt de sterke economische groei beschreven en bij arbeid en inkomen zoomt het CBS onder andere in op psychische en fysieke vermoeidheid van werkenden. In het algemeen is te zien dat Nederland positief scoort op een aantal gebieden in het afgelopen jaar. Zo trok de economie opnieuw verder aan, gaven mensen meer geld uit en nam de werkgelegenheid toe.

‘Internet is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Nederlanders doen steeds meer online’

Nederland in de top 5

Judit Arends is als onderzoeker bij het CBS betrokken bij het thema maatschappij en zij was de auteur van het artikel over ICT- en internetgebruik in ons land. ‘Internet is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Nederlanders doen steeds meer online. Behalve bankzaken en online shoppen gebruiken mensen het internet ook steeds vaker om te bellen en de belastingaangifte te doen. Europees gezien staat Nederland met landen als het Verenigd Koninkrijk, Finland en Duitsland in de top 5 van Europese landen met de meeste huishoudens die toegang hebben tot internet: 98 procent. Nederlanders zijn digitaal heel vaardig. Je ziet ook dat er een grote toename is van het aantal ouderen dat gebruik maakt van internet.’

Veel disciplines

‘Trends in Nederland’ is een afspiegeling van dat wat het CBS aan statistische thema’s te bieden heeft. Om de publicatie te kunnen maken, werkten veel disciplines samen: inhoudelijk deskundigen van de statistische afdelingen, maar ook tekst- en beeldredacteuren plus ICT’ers die de aanklikbare figuren mogelijk maken. Arends: ‘De samenwerking met zoveel betrokkenen is best complex, maar dat is goed verlopen. Er zat ook een strakke deadline op. Daardoor verschijnt de publicatie zelfs één maand eerder dan vorig jaar.’

Voor meer informatie raadpleeg de webpublicatie.