Karateka’s met Orange Belt vergroten kwaliteit dienstverlening CBS

/ Auteur: Marc Laan
Afgelopen week behaalden ruim vijftig medewerkers van CBS hun Orange Belt. Nee, niet de kleurige onderscheiding voor sportieve prestaties in de karatesport. De nieuw gediplomeerden zijn opgeleid volgens de Lean Six Sigma methode waarmee CBS zijn efficiëntie en de kwaliteit van zijn dienstverlening wil vergroten. Levertijden van statistieken aan externe klanten kunnen daardoor worden verkort, het aantal fouten wordt verminderd en er kan op een slimmere manier worden gewerkt.  

Karatesport

‘Wij kunnen op het gebied van efficiëntie en projectaanpak nog wel een slag maken’, stelde Directeur-Generaal Tjark Tjin-A-Tsoi bij zijn aantreden vorig jaar april. Om dit te realiseren besloot hij de methode Lean Six Sigma bij CBS in te voeren. Deze methode werd ooit ontwikkeld voor autoproducent Toyota en chipfabriek Motorola. De bedenkers van Lean Six Sigma keken het systeem van gekleurde banden af van de karatesport. De Orange Belt die de groep cursisten vorige week behaalde, bewijst dat zij getraind zijn om hobbels in het productieproces op te sporen, de oorzaken ervan te analyseren en daardoor bijvoorbeeld vertragingen te verminderen.

Dienstverlening vergroten

Naast de Orange Belt zijn er ook de Green Belt en de Black Belt. Rosemarije van Popele heeft inmiddels de Black Belt behaald, het een-na-hoogste certificaat. Zij is fulltime aangesteld om efficiëntie- en kwaliteitsproblemen aan te pakken binnen de organisatie. Samen met drie collega’s leidt zij sinds kort zelf ook CBS’ers op tot de Orange Belt. Van Popele: ‘CBS wil de efficiëntie en het kwaliteitsniveau van de dienstverlening vergroten. Tegelijkertijd wil het achterstallig onderhoud in sommige werkprocessen aanpakken.’

Werkstress

Van Popele noemt een voorbeeld uit de praktijk. ‘Ik kwam bij een afdeling waar hoge werkdruk heerste. Het water stond de mensen tot aan de lippen. Zij leveren data aan een belangrijke externe klant, het Europees statistiekbureau Eurostat. Toen wij de werkstress analyseerden, bleek dat de afdeling niet over de geschikte statistische tools beschikte. Dat werd opgelost. Het resultaat was dat de afdeling 80 procent minder tijd nodig had voor deze levering. De mensen werken nu in een normaal tempo en de stress is weg.’

‘CBS wil de efficiëntie en het kwaliteitsniveau van de dienstverlening vergroten’

Ruimte voor vernieuwing

CBS moet - net als veel andere overheidsorganisaties - bezuinigen en hetzelfde werk met steeds minder mensen doen. Hierdoor komen kwaliteit, innovatie en productvernieuwing onder druk te staan. ‘Het Lean Six Sigma-programma is bedoeld om ondanks de bezuinigingen in staat te blijven betrouwbare cijfers te publiceren. Daarnaast willen we ruimte creëren voor vernieuwing’, vertelt Harm Aten. Na de Green Belt wordt hij nu opgeleid voor de Black Belt. ‘Met deze methode komt  capaciteit vrij in de organisatie. Die ruimte kunnen we gebruiken voor vernieuwingen.’

Kennis van de werkvloer

Op dit moment zijn 200 medewerkers bij CBS opgeleid tot de Orange, Green en Black Belt. 135 daarvan hebben een opleiding gehad bij UNC Plus Delta en 65 Orange Belts zijn door CBS zelf opgeleid. Daarnaast hebben vrijwel alle managers een Championtraining gehad. Volgens Aten wil CBS continu verbeteren. ‘Het tempo van de Orange Belttraining zal worden verhoogd om het gedachtengoed verder binnen de organisatie te verspreiden en de verbetercapaciteit te vergroten. Er zijn zelfs plannen om alle CBS’ers in de komende vier tot vijf jaar een (basis)training voor Lean Six Sigma te geven. Inderdaad nogal ambitieus. Maar zo kan de organisatie nóg beter gebruik maken van de kennis op de werkvloer.’