CBS Corporate nieuws geeft kijkje in de keuken van CBS
Gebruiksvriendelijk
Directeur-Generaal Tjark Tjin-A-Tsoi is enthousiast over dit nieuwe CBS-product. ‘Zeven jaar lang hadden we een papieren relatiemagazine voor onze externe relaties. Het blad had een oplage van 2500 exemplaren en verscheen één keer per kwartaal. Met de huidige mogelijkheden om snel te publiceren is dit achterhaald. We hebben daarom een eigentijdse, gebruikersvriendelijke webapp ontwikkeld, waarmee iedereen het nieuws over CBS kan bekijken op desktop, tablet of smartphone.’
Toegankelijk
Tjin-A-Tsoi vindt het belangrijk dat CBS voor de buitenwereld toegankelijk is. CBS Corporate nieuws levert hier een belangrijke bijdrage aan. ‘Een belangrijk deel van het beleid in Nederland is gebaseerd op informatie van CBS. We hebben een sleutelpositie op dat gebied. Daar hoort toegankelijkheid bij. Dat zorgt voor vertrouwen en voor betrokkenheid.’ Tjin-A-Tsoi hecht ook aan goede samenwerking met diverse bedrijven en organisaties zoals ministeries, universiteiten en onderzoeksinstellingen. ‘Wij willen de buitenwereld laten zien waar we bij CBS mee bezig zijn. Daarbij is feedback van onze relaties erg belangrijk. Denk aan gebruikers van onze producten, bijvoorbeeld bedrijven die naar aanleiding van onze open data apps maken of die graag samen met ons willen innoveren. Met hen willen we graag in gesprek.’
CBS is volop in ontwikkeling en daar horen nieuwe producten bij
Nieuwe producten
CBS is volop in ontwikkeling. Daar horen nieuwe producten bij. ‘De afgelopen periode is in dat opzicht veel gebeurd. Zo lanceerde CBS medio vorig jaar de Open data-portal. Hiermee stelde het zijn volledige databank – in totaal 3600 dataverzamelingen – als Open data beschikbaar. Inmiddels is er ook een open data webapp beschikbaar. Verder heeft CBS begin april een vernieuwde versie van CBSinuwbuurt.nl gelanceerd, waar buurtgegevens op een aantrekkelijke wijze worden ontsloten.’ Op de website zijn cijfers te vinden over zo’n 75 kenmerken van buurten en hun inwoners, van bevolkingssamenstelling tot inkomens en van het aantal supermarkten tot het aandeel mensen dat een WW-uitkering heeft. Handig voor onder meer beleidsmakers, ondernemers en journalisten, maar ook voor nieuwsgierige burgers die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een nieuwe woonplaats. Wie de website bezoekt met een tablet of smartphone met gps kan met één druk op de knop cijfers opzoeken over het gebied waar hij zich bevindt.
Innovatief en dynamisch
Tjin-A-Tsoi: ‘CBS ontwikkelt zich tot een organisatie met in de kern een hypermoderne data- en informatie-infrastructuur. Op basis daarvan levert CBS een divers palet van producten en diensten.’ Een ander mooi voorbeeld is de ontwikkeling van een platform, waarop CBS in een vroeg stadium zijn plannen voor innovatie bekend maakt. Het doel is te toetsen wat potentiële gebruikers daarvan vinden. Later dit jaar volgt een geheel vernieuwde versie van de CBS-website. ‘We zijn steeds meer een combinatie van een innovatief en dynamisch informatie-technologiebedrijf en een nieuwsorganisatie.’