‘Een persconferentie is altijd een happening’
Economische groei
De laatste persconferentie over de kwartaalcijfers ging over de economische cijfers van het vierde kwartaal. Die presentatie is anders dan die van andere kwartalen. Omdat het jaar is afgesloten, kunnen vergelijkingen met voorafgaande jaren worden gemaakt. Vrijdag 13 februari kon Van Mulligen vertellen dat de economie in het vierde kwartaal van 2014 was gegroeid met 0,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder en dat de economie in 2014 met 0,8 procent was gegroeid ten opzichte van 2013.
Meer bezoekers
De persconferentie over het vierde kwartaal wordt sinds 2013 gecombineerd met de jaarlijkse ‘Staat van de Economie’, een bijeenkomst van het ministerie van Economische Zaken waar ondernemers, onderzoekers en economen de stand van de economie bespreken. Op 13 februari van dit jaar vond deze plaats bij het ministerie van Economische Zaken. De gecombineerde bijeenkomst trekt logischerwijs meer bezoekers dan de reguliere CBS-persconferenties over kwartaalcijfers. Die richten zich uitsluitend op de media. De bezoekers van de gecombineerde bijeenkomst komen bovendien niet alleen om zich te laten informeren over de economie, maar ook om te netwerken.
‘Het is prettig dat bedrijven en CBS direct met elkaar in contact komen’
Kleurrijker
De combinatie van de CBS-persconferentie met ‘de Staat van de Economie’ van het ministerie van Economische Zaken bevalt goed, zegt Van Mulligen. ‘We bereiken er een groter publiek mee. Uiteindelijk gebeurt dat natuurlijk via de media, maar het is ook prettig dat bedrijven en CBS direct met elkaar in contact komen.’ De persconferentie van CBS duurt ongeveer een kwartier en wordt grondig voorbereid. Van Mulligen: ‘Een week voor de persconferentie krijgen we de cijfers. Die bespreken we met de inhoudelijk deskundigen. We beginnen met een selectie van de belangrijkste onderwerpen, allemaal gerelateerd met economische groei, werkgelegenheid en banen. Vervolgens zoeken we met een beeldredacteur de juiste foto’s bij de presentatie. Daarna houden we twee try-outs met de deskundigen en medewerkers van de afdeling communicatie. We letten daarbij vooral op toegankelijkheid en tijd.’ De manier van presenteren is de laatste jaren veranderd, constateert Van Mulligen. ‘We tonen minder sheets met grafieken, want die staan sowieso in het persbericht en ook online. We laten nu vooral foto’s zien. Zo wordt het levendiger en kleurrijker.’