Handel en diensten; omzet- en productieontwikkeling, index 2021=100

Handel en diensten; omzet- en productieontwikkeling, index 2021=100

Bedrijfstakken/branches (SBI 2008) Perioden Omzet Waarde Indexcijfers Ongecorrigeerd (2021 = 100) Omzet Waarde Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder Ongecorrigeerd (%) Omzet Waarde Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder Kalendergecorrigeerd (%) Omzet Volume Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder Kalendergecorrigeerd (%) Productie Indexcijfers Ongecorrigeerd (2021 = 100) Productie Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder Ongecorrigeerd (%)
45 Autohandel en -reparatie 2019 1e kwartaal 94,1 1,0 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2019 2e kwartaal 96,9 -0,6 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2019 3e kwartaal 88,9 4,3 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2019 4e kwartaal 97,9 7,9 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2020 1e kwartaal 92,2 -2,0 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2020 2e kwartaal 72,4 -25,3 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2020 3e kwartaal 88,4 -0,5 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2020 4e kwartaal 97,7 -0,2 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2021 1e kwartaal 91,2 -1,1 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2021 2e kwartaal 102,0 40,9 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2021 3e kwartaal 95,6 8,1 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2021 4e kwartaal 111,3 13,9 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2022 1e kwartaal 111,2 22,0 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2022 2e kwartaal 107,0 4,9 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2022 3e kwartaal 115,1 20,5 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2022 4e kwartaal 137,4 23,5 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2023 1e kwartaal 136,1 22,3 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2023 2e kwartaal 144,3 34,9 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2023 3e kwartaal 127,8 11,0 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2023 4e kwartaal 138,9 1,1 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2024 1e kwartaal * 140,5 3,2 . . . .
45 Autohandel en -reparatie 2024 2e kwartaal* 139,0 -3,7 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2019 1e kwartaal 104,7 5,7 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2019 2e kwartaal 113,4 -6,9 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2019 3e kwartaal 97,4 7,0 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2019 4e kwartaal 133,4 15,3 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2020 1e kwartaal 93,7 -10,5 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2020 2e kwartaal 67,3 -40,6 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2020 3e kwartaal 96,0 -1,4 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2020 4e kwartaal 133,5 0,1 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2021 1e kwartaal 86,6 -7,6 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2021 2e kwartaal 101,9 51,4 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2021 3e kwartaal 88,6 -7,7 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2021 4e kwartaal 122,9 -8,0 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2022 1e kwartaal 93,7 8,3 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2022 2e kwartaal 110,1 8,0 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2022 3e kwartaal 105,0 18,4 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2022 4e kwartaal 155,3 26,4 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2023 1e kwartaal 135,4 44,4 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2023 2e kwartaal 142,7 29,7 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2023 3e kwartaal 118,6 12,9 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2023 4e kwartaal 144,8 -6,8 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2024 1e kwartaal * 137,2 1,3 . . . .
45111 Import van nieuwe personenauto's 2024 2e kwartaal* 135,0 -5,5 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2019 1e kwartaal 88,2 -0,8 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2019 2e kwartaal 89,8 2,5 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2019 3e kwartaal 85,4 3,4 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2019 4e kwartaal 90,2 10,9 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2020 1e kwartaal 91,2 3,4 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2020 2e kwartaal 70,8 -21,2 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2020 3e kwartaal 87,0 1,9 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2020 4e kwartaal 91,6 1,5 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2021 1e kwartaal 89,9 -1,5 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2021 2e kwartaal 100,5 42,0 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2021 3e kwartaal 97,9 12,4 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2021 4e kwartaal 111,8 22,1 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2022 1e kwartaal 116,9 30,1 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2022 2e kwartaal 102,5 1,9 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2022 3e kwartaal 121,1 23,8 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2022 4e kwartaal 142,1 27,1 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2023 1e kwartaal 142,6 22,0 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2023 2e kwartaal 153,0 49,3 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2023 3e kwartaal 137,5 13,5 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2023 4e kwartaal 144,9 2,0 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2024 1e kwartaal * 148,1 3,8 . . . .
45112 Handel en reparatie personenauto's 2024 2e kwartaal* 144,9 -5,2 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2019 1e kwartaal 104,7 1,4 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2019 2e kwartaal 105,0 1,9 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2019 3e kwartaal 93,1 10,7 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2019 4e kwartaal 93,2 -5,2 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2020 1e kwartaal 93,7 -10,5 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2020 2e kwartaal 76,5 -27,1 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2020 3e kwartaal 89,9 -3,5 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2020 4e kwartaal 88,6 -5,0 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2021 1e kwartaal 98,0 4,6 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2021 2e kwartaal 104,9 37,0 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2021 3e kwartaal 92,3 2,7 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2021 4e kwartaal 104,8 18,3 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2022 1e kwartaal 109,7 11,9 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2022 2e kwartaal 118,1 12,6 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2022 3e kwartaal 108,7 17,7 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2022 4e kwartaal 131,5 25,4 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2023 1e kwartaal 132,0 20,4 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2023 2e kwartaal 136,4 15,6 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2023 3e kwartaal 121,2 11,6 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2023 4e kwartaal 143,1 8,9 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2024 1e kwartaal * 139,5 5,7 . . . .
4519 Handel in vrachtwagens, aanhangers 2024 2e kwartaal* 135,5 -0,7 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2019 1e kwartaal 96,0 3,6 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2019 2e kwartaal 103,0 5,2 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2019 3e kwartaal 94,8 3,0 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2019 4e kwartaal 107,7 0,9 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2020 1e kwartaal 94,5 -1,5 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2020 2e kwartaal 83,2 -19,2 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2020 3e kwartaal 86,2 -9,1 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2020 4e kwartaal 94,2 -12,5 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2021 1e kwartaal 90,8 -4,0 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2021 2e kwartaal 97,7 17,5 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2021 3e kwartaal 97,0 12,5 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2021 4e kwartaal 114,5 21,5 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2022 1e kwartaal 104,7 15,3 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2022 2e kwartaal 110,5 13,1 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2022 3e kwartaal 108,1 11,4 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2022 4e kwartaal 123,5 7,9 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2023 1e kwartaal 116,7 11,5 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2023 2e kwartaal 123,0 11,3 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2023 3e kwartaal 119,0 10,1 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2023 4e kwartaal 137,5 11,3 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2024 1e kwartaal * 129,1 10,6 . . . .
452 Gespecialiseerde autoreparatie 2024 2e kwartaal* 134,8 9,6 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2019 1e kwartaal 101,4 -2,3 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2019 2e kwartaal 102,6 -2,3 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2019 3e kwartaal 94,6 1,4 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2019 4e kwartaal 102,2 -0,8 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2020 1e kwartaal 93,7 -7,6 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2020 2e kwartaal 73,1 -28,8 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2020 3e kwartaal 86,8 -8,3 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2020 4e kwartaal 100,1 -2,1 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2021 1e kwartaal 97,4 4,0 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2021 2e kwartaal 100,9 38,1 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2021 3e kwartaal 92,7 6,7 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2021 4e kwartaal 109,0 8,9 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2022 1e kwartaal 106,2 9,0 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2022 2e kwartaal 110,5 9,6 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2022 3e kwartaal 105,2 13,5 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2022 4e kwartaal 116,0 6,4 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2023 1e kwartaal 118,3 11,3 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2023 2e kwartaal 119,3 8,0 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2023 3e kwartaal 107,6 2,3 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2023 4e kwartaal 122,1 5,2 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2024 1e kwartaal * 120,8 2,1 . . . .
453 Handel in auto-onderdelen 2024 2e kwartaal* 121,3 1,6 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2019 1e kwartaal 90,4 14,2 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2019 2e kwartaal 94,6 -11,7 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2019 3e kwartaal 73,9 4,8 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2019 4e kwartaal 62,6 1,5 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2020 1e kwartaal 89,8 -0,7 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2020 2e kwartaal 89,7 -5,3 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2020 3e kwartaal 84,3 14,1 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2020 4e kwartaal 66,7 6,5 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2021 1e kwartaal 94,8 5,6 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2021 2e kwartaal 129,0 43,9 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2021 3e kwartaal 98,1 16,4 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2021 4e kwartaal 78,1 17,1 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2022 1e kwartaal 109,4 15,4 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2022 2e kwartaal 131,7 2,1 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2022 3e kwartaal 108,4 10,6 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2022 4e kwartaal 95,6 22,4 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2023 1e kwartaal 121,5 11,0 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2023 2e kwartaal 133,5 1,4 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2023 3e kwartaal 94,0 -13,3 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2023 4e kwartaal 69,0 -27,8 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2024 1e kwartaal * 109,2 -10,1 . . . .
454 Handel en reparatie van motorfietsen 2024 2e kwartaal* 128,3 -3,9 . . . .
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over de omzet- en productieontwikkeling van de handel en diensten. De cijfers kunnen worden uitgesplitst naar branche volgens de Standaard bedrijfsindeling (SBI 2008) van het CBS. De ontwikkeling wordt weergegeven als procentuele verandering ten opzichte van een vorige periode en door middel van indexcijfers met als basisjaar 2021.

De omzet- en productieontwikkelingen worden in twee vormen gepubliceerd. Allereerst als jaar-op-jaarontwikkelingen waarbij de groei ten opzichte van dezelfde periode in het voorafgaande jaar uitgedrukt wordt. Deze cijfers worden ongecorrigeerd en kalendergecorrigeerd gepresenteerd. De tweede vorm betreft periode-op-periodeontwikkelingen: maand-op-maand of kwartaal-op-kwartaal. Periode-op-periodeontwikkelingen zijn mogelijk door het toepassen van seizoencorrectie.

Op dit moment bevat deze tabel uitsluitend seizoen- en kalendergecorrigeerde gegevens met betrekking tot de maandelijkse cijfers voor de branche detailhandel. Voor de andere branches lopen de ongecorrigeerde maandreeksen slechts terug tot januari 2021, wat het uitvoeren van correcties bemoeilijkt. Het gebrek aan voldoende historische gegevens maakt het moeilijk om consistente patronen en trends te identificeren, wat cruciaal is voor nauwkeurige correcties. Sommige gegevens zijn mogelijk niet representatief voor alle seizoensinvloeden die zich over een langere periode voordoen, wat kan leiden tot minder betrouwbare of zelfs onjuiste correcties. Naarmate de ongecorrigeerde maandreeksen langer worden, kunnen betrouwbaardere correcties worden gemaakt. In het voorjaar van 2025 zal de tabel daarom worden uitgebreid met seizoen- en kalendergecorrigeerde cijfers voor de andere branches, met terugwerkende kracht vanaf januari 2021.

Gegevens beschikbaar vanaf: januari 2000 voor branches binnen SBI 47 detailhandel en het eerste kwartaal van 2005 voor alle andere branches.

Status van de cijfers:
De cijfers van 2024 zijn voorlopig, de overige cijfers zijn definitief.

De cijfers van een kalenderjaar worden uiterlijk zes maanden na afloop van dat kalenderjaar definitief. Door nagekomen respons kunnen de cijfers tot die tijd nog wijzigen en wordt de status van “voorlopig” aangehouden.

Wijzigingen per 2 september 2024:
Cijfers van de branches behorende bij de SBI-secties G, H, I, J, L, M, N en S zijn toegevoegd. Het betreft cijfers over de periode juli voor wat betreft de detailhandel en juni voor de overige branches.
Cijfers van het tweede kwartaal van 2024 kunnen zijn bijgesteld.

De cijfers van januari tot en met maart en de eerste kwartaal 2024 zijn gewijzigd van definitief naar voorlopig.

Om de uitkomsten van deze indexreeksen aan te laten sluiten bij de actualiteit wordt eens in de vijf jaar een zogenaamde basisverlegging doorgevoerd. In 2024 is met het publiceren van deze tabel overgestapt van referentiejaar 2015 naar 2021 (2021=100) en zijn de wegingsfactoren geactualiseerd en gebaseerd op het jaar 2021.

In deze tabel zijn de gegevens van 9 losse tabellen samengevoegd. Welke tabellen dit betreft, vindt u verderop in deze tabeltoelichting onder “3. Koppelingen naar relevante tabellen en artikelen”.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Voor maandstatistieken publiceert het CBS als regel op de eerste werkdag van de derde maand na afloop van de verslagmaand, cijfers van de branche detailhandel worden op de eerste werkdag van de tweede maand na afloop van de verslagmaand gepubliceerd. Na publicatie van definitieve uitkomsten past het CBS de uitkomsten alleen aan als er grote bijstellingen en/of correcties noodzakelijk zijn.

Toelichting onderwerpen

Omzet
Omzet is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De omzet omvat zowel de opbrengst uit hoofdactiviteit als uit nevenactiviteiten. Derden zijn consumenten en bedrijven buiten het (Nederlandse deel van het) eigen concernverband.
Waarde
De ontwikkeling van de geldopbrengst van de omzet.
Indexcijfers
Een indexcijfer geeft de verhouding weer tussen de waarde van een bepaalde variabele (bijv. omzet) in een bepaalde periode en de waarde van diezelfde variabele in de basisperiode. Deze basisperiode betreft het jaar 2021 en heeft het indexcijfer 100.
Ongecorrigeerd
Uitkomsten die niet gecorrigeerd zijn voor kalender- en/of seizoeneffecten.
Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder
De procentuele ontwikkeling van een bepaalde periode (maand, kwartaal, jaar) ten opzichte van dezelfde periode in het daaraan voorafgaande jaar. Het CBS berekent de ontwikkeling aan de hand van niet-afgeronde indexcijfers.
Ongecorrigeerd
Uitkomsten die niet gecorrigeerd zijn voor kalender- en/of seizoeneffecten.
Kalendergecorrigeerd
Elke periode van een reeks bevat een ander aantal werk- of koopdagen, schrikkeldagen en feestdagen. Door te corrigeren voor deze verschillen in samenstelling worden uitkomsten beter vergelijkbaar door de tijd. Een andere samenstelling van kalenderdagen heeft hierdoor geen invloed op de jaar-op-jaar ontwikkelingen. Als gevolg hiervan wordt de trend in ontwikkelingen zuiverder.
Volume
De ontwikkeling van de hoeveelheid verkochte goederen en diensten. De ontwikkeling is niet waargenomen, maar berekend. De hoeveelheid verkochte goederen en diensten in een bepaalde periode berekent het CBS door de waarde van de omzet te delen door de prijs.
Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder
De procentuele ontwikkeling van een bepaalde periode (maand, kwartaal, jaar) ten opzichte van dezelfde periode in het daaraan voorafgaande jaar. Het CBS berekent de ontwikkeling aan de hand van niet-afgeronde indexcijfers.
Kalendergecorrigeerd
Elke periode van een reeks bevat een ander aantal werk- of koopdagen, schrikkeldagen en feestdagen. Door te corrigeren voor deze verschillen in samenstelling worden uitkomsten beter vergelijkbaar door de tijd. Een andere samenstelling van kalenderdagen heeft hierdoor geen invloed op de jaar-op-jaarontwikkelingen. Als gevolg hiervan wordt de trend in ontwikkelingen zuiverder.
Productie
De productie dient te worden gezien als de volume-ontwikkeling van de toegevoegde waarde. De toegevoegde waarde is het verschil tussen de productiewaarde en de verbruikswaarde. De verbruikswaarde is het totaal van alle grond- en hulpstoffen, halffabricaten, energiekosten en diensten die bij de productie zijn verwerkt.
Indexcijfers
Een indexcijfer geeft de verhouding weer tussen de waarde van een bepaalde variabele (bijv. omzet) in een bepaalde periode en de waarde van diezelfde variabele in de basisperiode. Deze basisperiode heeft het indexcijfer 100.
Ongecorrigeerd
Uitkomsten die niet gecorrigeerd zijn voor kalender- en/of seizoeneffecten.
Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder
De procentuele ontwikkeling van een bepaalde periode (maand, kwartaal, jaar) ten opzichte van dezelfde periode in het daaraan voorafgaande jaar. Het CBS berekent de ontwikkeling aan de hand van niet-afgeronde indexcijfers.
Ongecorrigeerd
Uitkomsten die niet gecorrigeerd zijn voor kalender- en/of seizoeneffecten.