Operationele autolease; prijsindex 2021=100

Operationele autolease; prijsindex 2021=100

Kenmerken leasevoertuigen Perioden Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Prijsindex (2021=100) Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Kwartaalmutatie (%) Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Jaarmutatie (%) Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Prijsindex (2021=100) Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Kwartaalmutatie (%) Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Jaarmutatie (%)
Lease personen- en bestelauto's 2022 1e kwartaal 104,5 3,4 4,5 105,1 2,7 6,7
Lease personen- en bestelauto's 2022 2e kwartaal 108,4 3,7 9,1 110,1 4,8 10,9
Lease personen- en bestelauto's 2022 3e kwartaal 112,0 3,4 12,3 112,6 2,2 12,7
Lease personen- en bestelauto's 2022 4e kwartaal 116,6 4,1 15,5 116,9 3,8 14,2
Lease personen- en bestelauto's 2022 110,4 10,4 111,2 11,2
Lease personen- en bestelauto's 2023 1e kwartaal 120,6 3,4 15,4 119,5 2,2 13,7
Lease personen- en bestelauto's 2023 2e kwartaal 120,5 -0,1 11,2 119,1 -0,3 8,2
Lease personen- en bestelauto's 2023 3e kwartaal 120,4 -0,1 7,5 120,1 0,8 6,7
Lease personen- en bestelauto's 2023 4e kwartaal 122,0 1,4 4,7 121,2 0,9 3,7
Lease personen- en bestelauto's 2023 120,9 9,5 120,0 7,9
Lease personen- en bestelauto's 2024 1e kwartaal 123,6 1,3 2,5 121,7 0,4 1,9
Zakelijke lease personenauto's 2022 1e kwartaal 102,4 2,1 2,2 104,3 2,5 5,5
Zakelijke lease personenauto's 2022 2e kwartaal 106,5 4,0 6,7 108,9 4,4 9,4
Zakelijke lease personenauto's 2022 3e kwartaal 109,1 2,4 9,4 111,2 2,2 11,4
Zakelijke lease personenauto's 2022 4e kwartaal 113,8 4,3 13,4 115,5 3,8 13,5
Zakelijke lease personenauto's 2022 107,9 7,9 110,0 10,0
Zakelijke lease personenauto's 2023 1e kwartaal 116,6 2,5 13,8 118,8 2,9 13,9
Zakelijke lease personenauto's 2023 2e kwartaal 116,9 0,2 9,7 119,1 0,3 9,4
Zakelijke lease personenauto's 2023 3e kwartaal 116,6 -0,2 6,9 119,7 0,5 7,6
Zakelijke lease personenauto's 2023 4e kwartaal 118,0 1,2 3,7 120,7 0,8 4,5
Zakelijke lease personenauto's 2023 117,0 8,4 119,6 8,7
Zakelijke lease personenauto's 2024 1e kwartaal 118,5 0,4 1,6 120,7 0,0 1,6
Personenauto's: Benzine en MHEV 2022 1e kwartaal 102,8 2,3 3,2 105,7 2,2 8,6
Personenauto's: Benzine en MHEV 2022 2e kwartaal 106,7 3,7 7,0 110,9 5,0 11,9
Personenauto's: Benzine en MHEV 2022 3e kwartaal 108,9 2,1 8,8 112,3 1,3 12,0
Personenauto's: Benzine en MHEV 2022 4e kwartaal 113,6 4,4 13,0 114,2 1,6 10,4
Personenauto's: Benzine en MHEV 2022 108,0 8,0 110,8 10,8
Personenauto's: Benzine en MHEV 2023 1e kwartaal 118,0 3,9 14,8 115,3 1,0 9,1
Personenauto's: Benzine en MHEV 2023 2e kwartaal 118,9 0,7 11,4 115,4 0,1 4,0
Personenauto's: Benzine en MHEV 2023 3e kwartaal 119,1 0,2 9,4 118,7 2,9 5,7
Personenauto's: Benzine en MHEV 2023 4e kwartaal 121,1 1,6 6,6 120,2 1,2 5,3
Personenauto's: Benzine en MHEV 2023 119,3 10,4 117,4 6,0
Personenauto's: Benzine en MHEV 2024 1e kwartaal 123,4 2,0 4,6 121,3 0,9 5,2
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2022 1e kwartaal 103,1 2,3 3,5 106,0 2,2 9,3
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2022 2e kwartaal 107,0 3,8 7,5 111,5 5,2 12,8
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2022 3e kwartaal 108,7 1,6 8,6 112,5 0,9 12,1
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2022 4e kwartaal 113,9 4,8 13,1 114,6 1,8 10,5
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2022 108,2 8,2 111,2 11,2
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2023 1e kwartaal 118,5 4,0 14,9 115,4 0,7 8,9
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2023 2e kwartaal 119,4 0,8 11,5 115,5 0,1 3,6
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2023 3e kwartaal 119,5 0,1 9,9 119,0 3,0 5,7
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2023 4e kwartaal 121,1 1,3 6,3 120,2 1,0 4,9
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2023 119,6 10,6 117,5 5,7
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B 2024 1e kwartaal 124,0 2,4 4,7 121,6 1,1 5,3
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2022 1e kwartaal 102,7 2,2 2,8 105,5 2,2 8,2
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2022 2e kwartaal 106,1 3,3 6,3 110,3 4,6 11,2
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2022 3e kwartaal 109,1 2,8 9,3 112,3 1,8 12,3
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2022 4e kwartaal 113,3 3,9 12,8 113,9 1,4 10,3
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2022 107,8 7,8 110,5 10,5
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2023 1e kwartaal 117,7 3,9 14,6 115,3 1,2 9,3
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2023 2e kwartaal 118,4 0,6 11,6 115,3 0,0 4,5
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2023 3e kwartaal 118,5 0,1 8,6 118,4 2,7 5,4
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2023 4e kwartaal 121,1 2,2 6,9 120,4 1,7 5,7
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2023 118,9 10,3 117,4 6,2
Benzineauto en MHEV: Categorie C 2024 1e kwartaal 122,7 1,3 4,2 121,0 0,5 4,9
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2022 1e kwartaal 102,2 2,1 2,8 104,7 2,0 7,4
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2022 2e kwartaal 106,5 4,2 6,4 109,9 5,0 10,5
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2022 3e kwartaal 108,9 2,2 8,4 111,7 1,6 11,2
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2022 4e kwartaal 113,2 4,0 13,1 113,3 1,4 10,5
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2022 107,7 7,7 109,9 9,9
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2023 1e kwartaal 117,0 3,3 14,5 114,6 1,1 9,5
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2023 2e kwartaal 118,1 0,9 10,9 115,0 0,4 4,6
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2023 3e kwartaal 119,2 1,0 9,5 118,5 3,0 6,1
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2023 4e kwartaal 120,8 1,3 6,7 119,7 1,1 5,7
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2023 118,8 10,3 116,9 6,4
Benzineauto en MHEV: Categorie D 2024 1e kwartaal 123,0 1,9 5,2 121,1 1,1 5,7
Personenauto's: Hybride 2022 1e kwartaal 102,4 2,1 2,2 104,3 2,5 5,5
Personenauto's: Hybride 2022 2e kwartaal 106,5 4,0 6,7 108,9 4,4 9,4
Personenauto's: Hybride 2022 3e kwartaal 109,1 2,4 9,4 111,2 2,2 11,4
Personenauto's: Hybride 2022 4e kwartaal 113,8 4,3 13,4 115,5 3,8 13,5
Personenauto's: Hybride 2022 107,9 7,9 110,0 10,0
Personenauto's: Hybride 2023 1e kwartaal 116,6 2,5 13,8 118,8 2,9 13,9
Personenauto's: Hybride 2023 2e kwartaal 116,9 0,2 9,7 119,1 0,3 9,4
Personenauto's: Hybride 2023 3e kwartaal 116,6 -0,2 6,9 119,7 0,5 7,6
Personenauto's: Hybride 2023 4e kwartaal 118,0 1,2 3,7 120,7 0,8 4,5
Personenauto's: Hybride 2023 117,0 8,4 119,6 8,7
Personenauto's: Hybride 2024 1e kwartaal 118,6 0,5 1,8 121,3 0,5 2,1
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 1e kwartaal 102,4 2,1 2,2 104,3 2,5 5,5
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 2e kwartaal 106,5 4,0 6,7 108,9 4,4 9,4
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 3e kwartaal 109,1 2,4 9,4 111,2 2,2 11,4
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 4e kwartaal 113,8 4,3 13,4 115,5 3,8 13,5
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 107,9 7,9 110,0 10,0
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 1e kwartaal 116,6 2,5 13,8 118,8 2,9 13,9
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 2e kwartaal 116,9 0,2 9,7 119,1 0,3 9,4
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 3e kwartaal 116,6 -0,2 6,9 119,7 0,5 7,6
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 4e kwartaal 118,0 1,2 3,7 120,7 0,8 4,5
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 117,0 8,4 119,6 8,7
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV 2024 1e kwartaal 119,1 1,0 2,2 122,6 1,6 3,2
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 1e kwartaal 102,4 2,1 2,2 104,3 2,5 5,5
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 2e kwartaal 106,5 4,0 6,7 108,9 4,4 9,4
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 3e kwartaal 109,1 2,4 9,4 111,2 2,2 11,4
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 4e kwartaal 113,8 4,3 13,4 115,5 3,8 13,5
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 107,9 7,9 110,0 10,0
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 1e kwartaal 116,6 2,5 13,8 118,8 2,9 13,9
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 2e kwartaal 116,9 0,2 9,7 119,1 0,3 9,4
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 3e kwartaal 116,6 -0,2 6,9 119,7 0,5 7,6
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 4e kwartaal 118,0 1,2 3,7 120,7 0,8 4,5
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 117,0 8,4 119,6 8,7
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV 2024 1e kwartaal 118,7 0,6 1,9 121,2 0,4 2,0
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 1e kwartaal 102,4 2,1 2,2 104,3 2,5 5,5
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 2e kwartaal 106,5 4,0 6,7 108,9 4,4 9,4
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 3e kwartaal 109,1 2,4 9,4 111,2 2,2 11,4
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 4e kwartaal 113,8 4,3 13,4 115,5 3,8 13,5
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 107,9 7,9 110,0 10,0
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 1e kwartaal 116,6 2,5 13,8 118,8 2,9 13,9
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 2e kwartaal 116,9 0,2 9,7 119,1 0,3 9,4
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 3e kwartaal 116,6 -0,2 6,9 119,7 0,5 7,6
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 4e kwartaal 118,0 1,2 3,7 120,7 0,8 4,5
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 117,0 8,4 119,6 8,7
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV 2024 1e kwartaal 118,0 0,0 1,2 120,7 0,0 1,6
Personenauto's: Volledig elektrisch 2022 1e kwartaal 102,0 1,9 1,4 103,1 2,8 2,7
Personenauto's: Volledig elektrisch 2022 2e kwartaal 106,4 4,3 6,5 107,0 3,8 7,2
Personenauto's: Volledig elektrisch 2022 3e kwartaal 109,3 2,7 10,0 110,2 3,0 10,8
Personenauto's: Volledig elektrisch 2022 4e kwartaal 113,9 4,3 13,8 116,7 5,8 16,3
Personenauto's: Volledig elektrisch 2022 107,9 7,9 109,2 9,2
Personenauto's: Volledig elektrisch 2023 1e kwartaal 115,3 1,2 13,0 121,9 4,5 18,3
Personenauto's: Volledig elektrisch 2023 2e kwartaal 115,0 -0,2 8,2 122,5 0,5 14,5
Personenauto's: Volledig elektrisch 2023 3e kwartaal 114,3 -0,6 4,6 120,5 -1,6 9,4
Personenauto's: Volledig elektrisch 2023 4e kwartaal 115,3 0,8 1,2 121,1 0,5 3,8
Personenauto's: Volledig elektrisch 2023 115,0 6,6 121,5 11,2
Personenauto's: Volledig elektrisch 2024 1e kwartaal 113,8 -1,2 -1,2 119,5 -1,3 -2,0
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 1e kwartaal 101,0 1,2 -0,4 102,9 2,7 2,0
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 2e kwartaal 107,0 5,9 7,2 108,0 4,9 8,4
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 3e kwartaal 108,5 1,4 9,6 110,2 2,1 11,1
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 4e kwartaal 112,8 4,0 13,0 117,0 6,1 16,7
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2022 107,3 7,3 109,5 9,5
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 1e kwartaal 117,3 4,0 16,2 126,7 8,3 23,1
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 2e kwartaal 117,7 0,3 10,0 127,9 0,9 18,4
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 3e kwartaal 117,4 -0,2 8,2 125,9 -1,6 14,2
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 4e kwartaal 117,8 0,4 4,4 126,3 0,3 8,0
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2023 117,5 9,5 126,7 15,7
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV 2024 1e kwartaal 118,7 0,7 1,2 126,4 0,1 -0,3
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 1e kwartaal 102,7 1,8 2,9 103,5 2,6 3,8
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 2e kwartaal 107,0 4,2 7,4 107,4 3,7 7,7
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 3e kwartaal 111,0 3,7 11,4 111,3 3,7 11,6
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 4e kwartaal 116,0 4,6 15,0 118,0 6,0 16,9
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2022 109,2 9,2 110,0 10,0
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 1e kwartaal 116,7 0,6 13,7 122,9 4,1 18,7
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 2e kwartaal 116,4 -0,3 8,7 123,4 0,4 14,9
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 3e kwartaal 115,4 -0,8 4,0 121,0 -1,9 8,7
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 4e kwartaal 116,2 0,8 0,2 121,5 0,4 3,0
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2023 116,2 6,4 122,2 11,0
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV 2024 1e kwartaal 114,2 -1,7 -2,2 119,4 -1,8 -2,9
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 1e kwartaal 101,4 2,5 -0,3 102,4 3,2 1,2
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 2e kwartaal 104,7 3,2 4,2 105,7 3,2 5,5
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 3e kwartaal 106,5 1,7 7,6 108,1 2,3 8,8
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 4e kwartaal 110,5 3,8 11,8 113,9 5,3 14,7
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2022 105,8 5,8 107,5 7,5
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 1e kwartaal 111,1 0,5 9,6 117,0 2,8 14,3
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 2e kwartaal 110,8 -0,3 5,9 117,3 0,2 11,0
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 3e kwartaal 110,3 -0,4 3,6 116,2 -1,0 7,5
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 4e kwartaal 111,7 1,2 1,0 117,0 0,8 2,8
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2023 111,0 4,9 116,9 8,7
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV 2024 1e kwartaal 110,0 -1,5 -1,0 115,3 -1,5 -1,5
Zakelijke lease van bestelauto's 2022 1e kwartaal 104,5 2,8 5,1 109,8 3,7 14,5
Zakelijke lease van bestelauto's 2022 2e kwartaal 109,2 4,6 9,9 118,0 7,5 19,9
Zakelijke lease van bestelauto's 2022 3e kwartaal 113,0 3,4 13,5 121,1 2,6 21,3
Zakelijke lease van bestelauto's 2022 4e kwartaal 117,6 4,0 15,6 125,9 3,9 19,0
Zakelijke lease van bestelauto's 2022 111,1 11,1 118,7 18,7
Zakelijke lease van bestelauto's 2023 1e kwartaal 122,3 4,0 17,1 123,7 -1,7 12,7
Zakelijke lease van bestelauto's 2023 2e kwartaal 121,3 -0,8 11,0 119,0 -3,8 0,9
Zakelijke lease van bestelauto's 2023 3e kwartaal 121,6 0,2 7,6 123,0 3,3 1,5
Zakelijke lease van bestelauto's 2023 4e kwartaal 121,0 -0,5 3,0 124,7 1,4 -1,0
Zakelijke lease van bestelauto's 2023 121,5 9,4 122,6 3,3
Zakelijke lease van bestelauto's 2024 1e kwartaal 124,9 3,2 2,1 128,4 3,0 3,8
Bestelauto's: Diesel 2022 1e kwartaal 104,5 2,8 5,1 109,8 3,7 14,5
Bestelauto's: Diesel 2022 2e kwartaal 109,2 4,6 9,9 118,0 7,5 19,9
Bestelauto's: Diesel 2022 3e kwartaal 113,0 3,4 13,5 121,1 2,6 21,3
Bestelauto's: Diesel 2022 4e kwartaal 117,6 4,0 15,6 125,9 3,9 19,0
Bestelauto's: Diesel 2022 111,1 11,1 118,7 18,7
Bestelauto's: Diesel 2023 1e kwartaal 122,3 4,0 17,1 123,7 -1,7 12,7
Bestelauto's: Diesel 2023 2e kwartaal 121,3 -0,8 11,0 119,0 -3,8 0,9
Bestelauto's: Diesel 2023 3e kwartaal 121,6 0,2 7,6 123,0 3,3 1,5
Bestelauto's: Diesel 2023 4e kwartaal 121,0 -0,5 3,0 124,7 1,4 -1,0
Bestelauto's: Diesel 2023 121,5 9,4 122,6 3,3
Bestelauto's: Diesel 2024 1e kwartaal 125,7 3,9 2,8 129,3 3,7 4,5
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2022 1e kwartaal 104,6 2,8 5,4 108,9 2,9 13,0
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2022 2e kwartaal 109,0 4,2 9,9 116,2 6,7 18,3
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2022 3e kwartaal 113,6 4,2 13,7 119,1 2,5 19,6
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2022 4e kwartaal 118,0 3,9 16,1 124,9 4,8 18,0
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2022 111,3 11,3 117,3 17,3
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2023 1e kwartaal 123,5 4,6 18,1 123,0 -1,5 12,9
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2023 2e kwartaal 122,9 -0,5 12,8 118,5 -3,7 2,0
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2023 3e kwartaal 123,3 0,3 8,6 122,5 3,3 2,8
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2023 4e kwartaal 122,7 -0,5 3,9 123,7 1,0 -0,9
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2023 123,1 10,6 121,9 4,0
Bestelauto's diesel: licht (city-A) 2024 1e kwartaal 127,4 3,9 3,2 127,6 3,2 3,8
Bestelauto's diesel: B en C 2022 1e kwartaal 104,4 2,7 5,1 110,0 4,0 14,9
Bestelauto's diesel: B en C 2022 2e kwartaal 109,3 4,7 9,9 118,5 7,7 20,4
Bestelauto's diesel: B en C 2022 3e kwartaal 112,8 3,2 13,4 121,7 2,7 21,8
Bestelauto's diesel: B en C 2022 4e kwartaal 117,4 4,1 15,5 126,2 3,7 19,2
Bestelauto's diesel: B en C 2022 111,0 11,0 119,1 19,1
Bestelauto's diesel: B en C 2023 1e kwartaal 121,9 3,8 16,8 123,9 -1,8 12,6
Bestelauto's diesel: B en C 2023 2e kwartaal 120,8 -0,9 10,5 119,2 -3,8 0,5
Bestelauto's diesel: B en C 2023 3e kwartaal 121,1 0,2 7,3 123,1 3,3 1,2
Bestelauto's diesel: B en C 2023 4e kwartaal 120,6 -0,4 2,7 124,9 1,5 -1,0
Bestelauto's diesel: B en C 2023 121,1 9,1 122,8 3,1
Bestelauto's diesel: B en C 2024 1e kwartaal 125,2 3,9 2,7 129,8 3,9 4,7
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2022 1e kwartaal 104,5 2,8 5,1 109,8 3,7 14,5
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2022 2e kwartaal 109,2 4,6 9,9 118,0 7,5 19,9
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2022 3e kwartaal 113,0 3,4 13,5 121,1 2,6 21,3
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2022 4e kwartaal 117,6 4,0 15,6 125,9 3,9 19,0
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2022 111,1 11,1 118,7 18,7
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2023 1e kwartaal 122,3 4,0 17,1 123,7 -1,7 12,7
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2023 2e kwartaal 121,3 -0,8 11,0 119,0 -3,8 0,9
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2023 3e kwartaal 121,6 0,2 7,6 123,0 3,3 1,5
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2023 4e kwartaal 121,0 -0,5 3,0 124,7 1,4 -1,0
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2023 121,5 9,4 122,6 3,3
Bestelauto's: Volledig elektrisch 2024 1e kwartaal 120,9 -0,1 -1,1 124,4 -0,2 0,5
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2022 1e kwartaal 104,5 2,8 5,1 109,8 3,7 14,5
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2022 2e kwartaal 109,2 4,6 9,9 118,0 7,5 19,9
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2022 3e kwartaal 113,0 3,4 13,5 121,1 2,6 21,3
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2022 4e kwartaal 117,6 4,0 15,6 125,9 3,9 19,0
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2022 111,1 11,1 118,7 18,7
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2023 1e kwartaal 122,3 4,0 17,1 123,7 -1,7 12,7
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2023 2e kwartaal 121,3 -0,8 11,0 119,0 -3,8 0,9
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2023 3e kwartaal 121,6 0,2 7,6 123,0 3,3 1,5
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2023 4e kwartaal 121,0 -0,5 3,0 124,7 1,4 -1,0
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2023 121,5 9,4 122,6 3,3
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) 2024 1e kwartaal 118,7 -1,9 -3,0 123,0 -1,3 -0,6
Bestelauto's elektrisch: B en C 2022 1e kwartaal 104,5 2,8 5,1 109,8 3,7 14,5
Bestelauto's elektrisch: B en C 2022 2e kwartaal 109,2 4,6 9,9 118,0 7,5 19,9
Bestelauto's elektrisch: B en C 2022 3e kwartaal 113,0 3,4 13,5 121,1 2,6 21,3
Bestelauto's elektrisch: B en C 2022 4e kwartaal 117,6 4,0 15,6 125,9 3,9 19,0
Bestelauto's elektrisch: B en C 2022 111,1 11,1 118,7 18,7
Bestelauto's elektrisch: B en C 2023 1e kwartaal 122,3 4,0 17,1 123,7 -1,7 12,7
Bestelauto's elektrisch: B en C 2023 2e kwartaal 121,3 -0,8 11,0 119,0 -3,8 0,9
Bestelauto's elektrisch: B en C 2023 3e kwartaal 121,6 0,2 7,6 123,0 3,3 1,5
Bestelauto's elektrisch: B en C 2023 4e kwartaal 121,0 -0,5 3,0 124,7 1,4 -1,0
Bestelauto's elektrisch: B en C 2023 121,5 9,4 122,6 3,3
Bestelauto's elektrisch: B en C 2024 1e kwartaal 121,7 0,5 -0,5 124,8 0,1 0,9
Private autolease 2022 1e kwartaal 110,5 7,6 10,9
Private autolease 2022 2e kwartaal 113,4 2,7 15,9
Private autolease 2022 3e kwartaal 120,2 5,9 20,3
Private autolease 2022 4e kwartaal 124,5 3,6 21,3
Private autolease 2022 117,1 17,1
Private autolease 2023 1e kwartaal 131,5 5,7 19,1
Private autolease 2023 2e kwartaal 130,6 -0,7 15,1
Private autolease 2023 3e kwartaal 130,9 0,2 8,9
Private autolease 2023 4e kwartaal 134,3 2,6 7,9
Private autolease 2023 131,9 12,6
Private autolease 2024 1e kwartaal 138,1 2,8 5,0
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel toont de prijsontwikkeling per kwartaal van diensten van autoleasebedrijven, namelijk operationele lease van personenauto's, bestelauto's en privéauto’s (private lease). De prijsontwikkeling wordt vastgesteld aan de hand van modelprijzen.

Voor de modelprijzen worden per kwartaal bij een panel van in Nederland actieve autoleasemaatschappijen de maandelijks verschuldigde bedragen opgevraagd voor het leasen van diverse type auto’s bij een nieuw contract. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen prijzen inclusief en exclusief brandstofvoorschot. Kosten van financiering, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, en - bij onderhoud of reparatie - kosten van een vervangend voertuig zijn inbegrepen. Het moment van waarnemen is de middelste maand van een kwartaal. Het gaat over zogenaamde gesloten contracten waarvan de leaseprijs van tevoren vaststaat. De prijsindexcijfers in deze tabel hebben allemaal het indexreferentiejaar 2021. Het jaargemiddelde, de kwartaalmutatie en de jaarmutatie zijn berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.

Per 1e kwartaal 2024 heeft de basisverlegging plaatsgevonden (zie par. 3).

Gegevens beschikbaar vanaf: 3e kwartaal 2001.

Status van de cijfers:
De cijfers van het meest recente kwartaal zijn voorlopig. Deze cijfers worden definitief bij de publicatie van het volgende kwartaal.

Wijzigingen per 23 oktober 2024:
Deze tabel met basisjaar 2021=100 is voor het eerst verschenen op 15 april 2024. De cijfers in deze tabel bevatten voor de periode 2001 3e kwartaal t/m 2020 3e kwartaal onjuiste indexcijfers voor de segmenten Lease personen- en bestelauto's en Zakelijke lease personenauto's. Bij de basisverlegging is een fout gemaakt in het niveau van deze teruggelegde indexcijfers. Kwartaal op kwartaal ontwikkelingen en jaar op jaar ontwikkelingen van deze periode stonden wel correct in deze tabel. De weegfactoren zijn voor deze periode niet van toepassing. De cijfers in de (oude) tabel 2015=100 zijn ook correct.

Wijzigingen per 15 oktober 2024:
De cijfers over het 3e kwartaal 2024 zijn toegevoegd. Cijfers van het vorige kwartaal kunnen zijn bijgesteld.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe cijfers komen circa een halve maand na het aflopen van het verslagkwartaal beschikbaar.

Toelichting onderwerpen

Nieuwe leasecontracten excl. brandstof
Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten exclusief brandstofvoorschot.
Prijsindex
De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
Kwartaalmutatie
Procentuele verandering ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Jaarmutatie
Procentuele verandering ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Nieuwe leasecontracten incl. brandstof
Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten inclusief brandstofvoorschot.
Prijsindex
De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
Kwartaalmutatie
Procentuele verandering ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Jaarmutatie
Procentuele verandering ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.