Operationele autolease; prijsindex 2021=100
Kenmerken leasevoertuigen | Perioden | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Prijsindex (2021=100) | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Kwartaalmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Jaarmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Prijsindex (2021=100) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Kwartaalmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Jaarmutatie (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lease personen- en bestelauto's | 2022 1e kwartaal | 104,5 | 3,4 | 4,5 | 105,1 | 2,7 | 6,7 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 2e kwartaal | 108,4 | 3,7 | 9,1 | 110,1 | 4,8 | 10,9 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 3e kwartaal | 112,0 | 3,4 | 12,3 | 112,6 | 2,2 | 12,7 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 4e kwartaal | 116,6 | 4,1 | 15,5 | 116,9 | 3,8 | 14,2 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 | 110,4 | 10,4 | 111,2 | 11,2 | ||
Lease personen- en bestelauto's | 2023 1e kwartaal | 120,6 | 3,4 | 15,4 | 119,5 | 2,2 | 13,7 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023 2e kwartaal | 120,5 | -0,1 | 11,2 | 119,1 | -0,3 | 8,2 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023 3e kwartaal | 120,4 | -0,1 | 7,5 | 120,1 | 0,8 | 6,7 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023 4e kwartaal | 122,0 | 1,4 | 4,7 | 121,2 | 0,9 | 3,7 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023 | 120,9 | 9,5 | 120,0 | 7,9 | ||
Lease personen- en bestelauto's | 2024 1e kwartaal | 123,6 | 1,3 | 2,5 | 121,7 | 0,4 | 1,9 |
Zakelijke lease personenauto's | 2022 1e kwartaal | 102,4 | 2,1 | 2,2 | 104,3 | 2,5 | 5,5 |
Zakelijke lease personenauto's | 2022 2e kwartaal | 106,5 | 4,0 | 6,7 | 108,9 | 4,4 | 9,4 |
Zakelijke lease personenauto's | 2022 3e kwartaal | 109,1 | 2,4 | 9,4 | 111,2 | 2,2 | 11,4 |
Zakelijke lease personenauto's | 2022 4e kwartaal | 113,8 | 4,3 | 13,4 | 115,5 | 3,8 | 13,5 |
Zakelijke lease personenauto's | 2022 | 107,9 | 7,9 | 110,0 | 10,0 | ||
Zakelijke lease personenauto's | 2023 1e kwartaal | 116,6 | 2,5 | 13,8 | 118,8 | 2,9 | 13,9 |
Zakelijke lease personenauto's | 2023 2e kwartaal | 116,9 | 0,2 | 9,7 | 119,1 | 0,3 | 9,4 |
Zakelijke lease personenauto's | 2023 3e kwartaal | 116,6 | -0,2 | 6,9 | 119,7 | 0,5 | 7,6 |
Zakelijke lease personenauto's | 2023 4e kwartaal | 118,0 | 1,2 | 3,7 | 120,7 | 0,8 | 4,5 |
Zakelijke lease personenauto's | 2023 | 117,0 | 8,4 | 119,6 | 8,7 | ||
Zakelijke lease personenauto's | 2024 1e kwartaal | 118,5 | 0,4 | 1,6 | 120,7 | 0,0 | 1,6 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2022 1e kwartaal | 102,8 | 2,3 | 3,2 | 105,7 | 2,2 | 8,6 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2022 2e kwartaal | 106,7 | 3,7 | 7,0 | 110,9 | 5,0 | 11,9 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2022 3e kwartaal | 108,9 | 2,1 | 8,8 | 112,3 | 1,3 | 12,0 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2022 4e kwartaal | 113,6 | 4,4 | 13,0 | 114,2 | 1,6 | 10,4 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2022 | 108,0 | 8,0 | 110,8 | 10,8 | ||
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2023 1e kwartaal | 118,0 | 3,9 | 14,8 | 115,3 | 1,0 | 9,1 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2023 2e kwartaal | 118,9 | 0,7 | 11,4 | 115,4 | 0,1 | 4,0 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2023 3e kwartaal | 119,1 | 0,2 | 9,4 | 118,7 | 2,9 | 5,7 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2023 4e kwartaal | 121,1 | 1,6 | 6,6 | 120,2 | 1,2 | 5,3 |
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2023 | 119,3 | 10,4 | 117,4 | 6,0 | ||
Personenauto's: Benzine en MHEV | 2024 1e kwartaal | 123,4 | 2,0 | 4,6 | 121,3 | 0,9 | 5,2 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2022 1e kwartaal | 103,1 | 2,3 | 3,5 | 106,0 | 2,2 | 9,3 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2022 2e kwartaal | 107,0 | 3,8 | 7,5 | 111,5 | 5,2 | 12,8 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2022 3e kwartaal | 108,7 | 1,6 | 8,6 | 112,5 | 0,9 | 12,1 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2022 4e kwartaal | 113,9 | 4,8 | 13,1 | 114,6 | 1,8 | 10,5 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2022 | 108,2 | 8,2 | 111,2 | 11,2 | ||
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2023 1e kwartaal | 118,5 | 4,0 | 14,9 | 115,4 | 0,7 | 8,9 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2023 2e kwartaal | 119,4 | 0,8 | 11,5 | 115,5 | 0,1 | 3,6 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2023 3e kwartaal | 119,5 | 0,1 | 9,9 | 119,0 | 3,0 | 5,7 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2023 4e kwartaal | 121,1 | 1,3 | 6,3 | 120,2 | 1,0 | 4,9 |
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2023 | 119,6 | 10,6 | 117,5 | 5,7 | ||
Benzineauto en MHEV: Categorie A en B | 2024 1e kwartaal | 124,0 | 2,4 | 4,7 | 121,6 | 1,1 | 5,3 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2022 1e kwartaal | 102,7 | 2,2 | 2,8 | 105,5 | 2,2 | 8,2 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2022 2e kwartaal | 106,1 | 3,3 | 6,3 | 110,3 | 4,6 | 11,2 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2022 3e kwartaal | 109,1 | 2,8 | 9,3 | 112,3 | 1,8 | 12,3 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2022 4e kwartaal | 113,3 | 3,9 | 12,8 | 113,9 | 1,4 | 10,3 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2022 | 107,8 | 7,8 | 110,5 | 10,5 | ||
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2023 1e kwartaal | 117,7 | 3,9 | 14,6 | 115,3 | 1,2 | 9,3 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2023 2e kwartaal | 118,4 | 0,6 | 11,6 | 115,3 | 0,0 | 4,5 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2023 3e kwartaal | 118,5 | 0,1 | 8,6 | 118,4 | 2,7 | 5,4 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2023 4e kwartaal | 121,1 | 2,2 | 6,9 | 120,4 | 1,7 | 5,7 |
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2023 | 118,9 | 10,3 | 117,4 | 6,2 | ||
Benzineauto en MHEV: Categorie C | 2024 1e kwartaal | 122,7 | 1,3 | 4,2 | 121,0 | 0,5 | 4,9 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2022 1e kwartaal | 102,2 | 2,1 | 2,8 | 104,7 | 2,0 | 7,4 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2022 2e kwartaal | 106,5 | 4,2 | 6,4 | 109,9 | 5,0 | 10,5 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2022 3e kwartaal | 108,9 | 2,2 | 8,4 | 111,7 | 1,6 | 11,2 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2022 4e kwartaal | 113,2 | 4,0 | 13,1 | 113,3 | 1,4 | 10,5 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2022 | 107,7 | 7,7 | 109,9 | 9,9 | ||
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2023 1e kwartaal | 117,0 | 3,3 | 14,5 | 114,6 | 1,1 | 9,5 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2023 2e kwartaal | 118,1 | 0,9 | 10,9 | 115,0 | 0,4 | 4,6 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2023 3e kwartaal | 119,2 | 1,0 | 9,5 | 118,5 | 3,0 | 6,1 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2023 4e kwartaal | 120,8 | 1,3 | 6,7 | 119,7 | 1,1 | 5,7 |
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2023 | 118,8 | 10,3 | 116,9 | 6,4 | ||
Benzineauto en MHEV: Categorie D | 2024 1e kwartaal | 123,0 | 1,9 | 5,2 | 121,1 | 1,1 | 5,7 |
Personenauto's: Hybride | 2022 1e kwartaal | 102,4 | 2,1 | 2,2 | 104,3 | 2,5 | 5,5 |
Personenauto's: Hybride | 2022 2e kwartaal | 106,5 | 4,0 | 6,7 | 108,9 | 4,4 | 9,4 |
Personenauto's: Hybride | 2022 3e kwartaal | 109,1 | 2,4 | 9,4 | 111,2 | 2,2 | 11,4 |
Personenauto's: Hybride | 2022 4e kwartaal | 113,8 | 4,3 | 13,4 | 115,5 | 3,8 | 13,5 |
Personenauto's: Hybride | 2022 | 107,9 | 7,9 | 110,0 | 10,0 | ||
Personenauto's: Hybride | 2023 1e kwartaal | 116,6 | 2,5 | 13,8 | 118,8 | 2,9 | 13,9 |
Personenauto's: Hybride | 2023 2e kwartaal | 116,9 | 0,2 | 9,7 | 119,1 | 0,3 | 9,4 |
Personenauto's: Hybride | 2023 3e kwartaal | 116,6 | -0,2 | 6,9 | 119,7 | 0,5 | 7,6 |
Personenauto's: Hybride | 2023 4e kwartaal | 118,0 | 1,2 | 3,7 | 120,7 | 0,8 | 4,5 |
Personenauto's: Hybride | 2023 | 117,0 | 8,4 | 119,6 | 8,7 | ||
Personenauto's: Hybride | 2024 1e kwartaal | 118,6 | 0,5 | 1,8 | 121,3 | 0,5 | 2,1 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 1e kwartaal | 102,4 | 2,1 | 2,2 | 104,3 | 2,5 | 5,5 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 2e kwartaal | 106,5 | 4,0 | 6,7 | 108,9 | 4,4 | 9,4 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 3e kwartaal | 109,1 | 2,4 | 9,4 | 111,2 | 2,2 | 11,4 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 4e kwartaal | 113,8 | 4,3 | 13,4 | 115,5 | 3,8 | 13,5 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 | 107,9 | 7,9 | 110,0 | 10,0 | ||
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 1e kwartaal | 116,6 | 2,5 | 13,8 | 118,8 | 2,9 | 13,9 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 2e kwartaal | 116,9 | 0,2 | 9,7 | 119,1 | 0,3 | 9,4 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 3e kwartaal | 116,6 | -0,2 | 6,9 | 119,7 | 0,5 | 7,6 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 4e kwartaal | 118,0 | 1,2 | 3,7 | 120,7 | 0,8 | 4,5 |
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 | 117,0 | 8,4 | 119,6 | 8,7 | ||
Hybride auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2024 1e kwartaal | 119,1 | 1,0 | 2,2 | 122,6 | 1,6 | 3,2 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 1e kwartaal | 102,4 | 2,1 | 2,2 | 104,3 | 2,5 | 5,5 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 2e kwartaal | 106,5 | 4,0 | 6,7 | 108,9 | 4,4 | 9,4 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 3e kwartaal | 109,1 | 2,4 | 9,4 | 111,2 | 2,2 | 11,4 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 4e kwartaal | 113,8 | 4,3 | 13,4 | 115,5 | 3,8 | 13,5 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 | 107,9 | 7,9 | 110,0 | 10,0 | ||
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 1e kwartaal | 116,6 | 2,5 | 13,8 | 118,8 | 2,9 | 13,9 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 2e kwartaal | 116,9 | 0,2 | 9,7 | 119,1 | 0,3 | 9,4 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 3e kwartaal | 116,6 | -0,2 | 6,9 | 119,7 | 0,5 | 7,6 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 4e kwartaal | 118,0 | 1,2 | 3,7 | 120,7 | 0,8 | 4,5 |
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 | 117,0 | 8,4 | 119,6 | 8,7 | ||
Hybride auto's: C inclusief MPV/SUV | 2024 1e kwartaal | 118,7 | 0,6 | 1,9 | 121,2 | 0,4 | 2,0 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 1e kwartaal | 102,4 | 2,1 | 2,2 | 104,3 | 2,5 | 5,5 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 2e kwartaal | 106,5 | 4,0 | 6,7 | 108,9 | 4,4 | 9,4 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 3e kwartaal | 109,1 | 2,4 | 9,4 | 111,2 | 2,2 | 11,4 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 4e kwartaal | 113,8 | 4,3 | 13,4 | 115,5 | 3,8 | 13,5 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 | 107,9 | 7,9 | 110,0 | 10,0 | ||
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 1e kwartaal | 116,6 | 2,5 | 13,8 | 118,8 | 2,9 | 13,9 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 2e kwartaal | 116,9 | 0,2 | 9,7 | 119,1 | 0,3 | 9,4 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 3e kwartaal | 116,6 | -0,2 | 6,9 | 119,7 | 0,5 | 7,6 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 4e kwartaal | 118,0 | 1,2 | 3,7 | 120,7 | 0,8 | 4,5 |
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 | 117,0 | 8,4 | 119,6 | 8,7 | ||
Hybride auto's: D inclusief MPV/SUV | 2024 1e kwartaal | 118,0 | 0,0 | 1,2 | 120,7 | 0,0 | 1,6 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2022 1e kwartaal | 102,0 | 1,9 | 1,4 | 103,1 | 2,8 | 2,7 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2022 2e kwartaal | 106,4 | 4,3 | 6,5 | 107,0 | 3,8 | 7,2 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2022 3e kwartaal | 109,3 | 2,7 | 10,0 | 110,2 | 3,0 | 10,8 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2022 4e kwartaal | 113,9 | 4,3 | 13,8 | 116,7 | 5,8 | 16,3 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2022 | 107,9 | 7,9 | 109,2 | 9,2 | ||
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2023 1e kwartaal | 115,3 | 1,2 | 13,0 | 121,9 | 4,5 | 18,3 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2023 2e kwartaal | 115,0 | -0,2 | 8,2 | 122,5 | 0,5 | 14,5 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2023 3e kwartaal | 114,3 | -0,6 | 4,6 | 120,5 | -1,6 | 9,4 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2023 4e kwartaal | 115,3 | 0,8 | 1,2 | 121,1 | 0,5 | 3,8 |
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2023 | 115,0 | 6,6 | 121,5 | 11,2 | ||
Personenauto's: Volledig elektrisch | 2024 1e kwartaal | 113,8 | -1,2 | -1,2 | 119,5 | -1,3 | -2,0 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 1e kwartaal | 101,0 | 1,2 | -0,4 | 102,9 | 2,7 | 2,0 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 2e kwartaal | 107,0 | 5,9 | 7,2 | 108,0 | 4,9 | 8,4 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 3e kwartaal | 108,5 | 1,4 | 9,6 | 110,2 | 2,1 | 11,1 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 4e kwartaal | 112,8 | 4,0 | 13,0 | 117,0 | 6,1 | 16,7 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2022 | 107,3 | 7,3 | 109,5 | 9,5 | ||
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 1e kwartaal | 117,3 | 4,0 | 16,2 | 126,7 | 8,3 | 23,1 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 2e kwartaal | 117,7 | 0,3 | 10,0 | 127,9 | 0,9 | 18,4 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 3e kwartaal | 117,4 | -0,2 | 8,2 | 125,9 | -1,6 | 14,2 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 4e kwartaal | 117,8 | 0,4 | 4,4 | 126,3 | 0,3 | 8,0 |
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2023 | 117,5 | 9,5 | 126,7 | 15,7 | ||
Elektrische auto's: A en B incl. MPV/SUV | 2024 1e kwartaal | 118,7 | 0,7 | 1,2 | 126,4 | 0,1 | -0,3 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 1e kwartaal | 102,7 | 1,8 | 2,9 | 103,5 | 2,6 | 3,8 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 2e kwartaal | 107,0 | 4,2 | 7,4 | 107,4 | 3,7 | 7,7 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 3e kwartaal | 111,0 | 3,7 | 11,4 | 111,3 | 3,7 | 11,6 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 4e kwartaal | 116,0 | 4,6 | 15,0 | 118,0 | 6,0 | 16,9 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2022 | 109,2 | 9,2 | 110,0 | 10,0 | ||
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 1e kwartaal | 116,7 | 0,6 | 13,7 | 122,9 | 4,1 | 18,7 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 2e kwartaal | 116,4 | -0,3 | 8,7 | 123,4 | 0,4 | 14,9 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 3e kwartaal | 115,4 | -0,8 | 4,0 | 121,0 | -1,9 | 8,7 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 4e kwartaal | 116,2 | 0,8 | 0,2 | 121,5 | 0,4 | 3,0 |
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2023 | 116,2 | 6,4 | 122,2 | 11,0 | ||
Elektrische auto's: C inclusief MPV/SUV | 2024 1e kwartaal | 114,2 | -1,7 | -2,2 | 119,4 | -1,8 | -2,9 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 1e kwartaal | 101,4 | 2,5 | -0,3 | 102,4 | 3,2 | 1,2 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 2e kwartaal | 104,7 | 3,2 | 4,2 | 105,7 | 3,2 | 5,5 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 3e kwartaal | 106,5 | 1,7 | 7,6 | 108,1 | 2,3 | 8,8 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 4e kwartaal | 110,5 | 3,8 | 11,8 | 113,9 | 5,3 | 14,7 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2022 | 105,8 | 5,8 | 107,5 | 7,5 | ||
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 1e kwartaal | 111,1 | 0,5 | 9,6 | 117,0 | 2,8 | 14,3 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 2e kwartaal | 110,8 | -0,3 | 5,9 | 117,3 | 0,2 | 11,0 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 3e kwartaal | 110,3 | -0,4 | 3,6 | 116,2 | -1,0 | 7,5 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 4e kwartaal | 111,7 | 1,2 | 1,0 | 117,0 | 0,8 | 2,8 |
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2023 | 111,0 | 4,9 | 116,9 | 8,7 | ||
Elektrische auto's: D inclusief MPV/SUV | 2024 1e kwartaal | 110,0 | -1,5 | -1,0 | 115,3 | -1,5 | -1,5 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2022 1e kwartaal | 104,5 | 2,8 | 5,1 | 109,8 | 3,7 | 14,5 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2022 2e kwartaal | 109,2 | 4,6 | 9,9 | 118,0 | 7,5 | 19,9 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2022 3e kwartaal | 113,0 | 3,4 | 13,5 | 121,1 | 2,6 | 21,3 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2022 4e kwartaal | 117,6 | 4,0 | 15,6 | 125,9 | 3,9 | 19,0 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2022 | 111,1 | 11,1 | 118,7 | 18,7 | ||
Zakelijke lease van bestelauto's | 2023 1e kwartaal | 122,3 | 4,0 | 17,1 | 123,7 | -1,7 | 12,7 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2023 2e kwartaal | 121,3 | -0,8 | 11,0 | 119,0 | -3,8 | 0,9 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2023 3e kwartaal | 121,6 | 0,2 | 7,6 | 123,0 | 3,3 | 1,5 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2023 4e kwartaal | 121,0 | -0,5 | 3,0 | 124,7 | 1,4 | -1,0 |
Zakelijke lease van bestelauto's | 2023 | 121,5 | 9,4 | 122,6 | 3,3 | ||
Zakelijke lease van bestelauto's | 2024 1e kwartaal | 124,9 | 3,2 | 2,1 | 128,4 | 3,0 | 3,8 |
Bestelauto's: Diesel | 2022 1e kwartaal | 104,5 | 2,8 | 5,1 | 109,8 | 3,7 | 14,5 |
Bestelauto's: Diesel | 2022 2e kwartaal | 109,2 | 4,6 | 9,9 | 118,0 | 7,5 | 19,9 |
Bestelauto's: Diesel | 2022 3e kwartaal | 113,0 | 3,4 | 13,5 | 121,1 | 2,6 | 21,3 |
Bestelauto's: Diesel | 2022 4e kwartaal | 117,6 | 4,0 | 15,6 | 125,9 | 3,9 | 19,0 |
Bestelauto's: Diesel | 2022 | 111,1 | 11,1 | 118,7 | 18,7 | ||
Bestelauto's: Diesel | 2023 1e kwartaal | 122,3 | 4,0 | 17,1 | 123,7 | -1,7 | 12,7 |
Bestelauto's: Diesel | 2023 2e kwartaal | 121,3 | -0,8 | 11,0 | 119,0 | -3,8 | 0,9 |
Bestelauto's: Diesel | 2023 3e kwartaal | 121,6 | 0,2 | 7,6 | 123,0 | 3,3 | 1,5 |
Bestelauto's: Diesel | 2023 4e kwartaal | 121,0 | -0,5 | 3,0 | 124,7 | 1,4 | -1,0 |
Bestelauto's: Diesel | 2023 | 121,5 | 9,4 | 122,6 | 3,3 | ||
Bestelauto's: Diesel | 2024 1e kwartaal | 125,7 | 3,9 | 2,8 | 129,3 | 3,7 | 4,5 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2022 1e kwartaal | 104,6 | 2,8 | 5,4 | 108,9 | 2,9 | 13,0 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2022 2e kwartaal | 109,0 | 4,2 | 9,9 | 116,2 | 6,7 | 18,3 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2022 3e kwartaal | 113,6 | 4,2 | 13,7 | 119,1 | 2,5 | 19,6 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2022 4e kwartaal | 118,0 | 3,9 | 16,1 | 124,9 | 4,8 | 18,0 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2022 | 111,3 | 11,3 | 117,3 | 17,3 | ||
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2023 1e kwartaal | 123,5 | 4,6 | 18,1 | 123,0 | -1,5 | 12,9 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2023 2e kwartaal | 122,9 | -0,5 | 12,8 | 118,5 | -3,7 | 2,0 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2023 3e kwartaal | 123,3 | 0,3 | 8,6 | 122,5 | 3,3 | 2,8 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2023 4e kwartaal | 122,7 | -0,5 | 3,9 | 123,7 | 1,0 | -0,9 |
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2023 | 123,1 | 10,6 | 121,9 | 4,0 | ||
Bestelauto's diesel: licht (city-A) | 2024 1e kwartaal | 127,4 | 3,9 | 3,2 | 127,6 | 3,2 | 3,8 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2022 1e kwartaal | 104,4 | 2,7 | 5,1 | 110,0 | 4,0 | 14,9 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2022 2e kwartaal | 109,3 | 4,7 | 9,9 | 118,5 | 7,7 | 20,4 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2022 3e kwartaal | 112,8 | 3,2 | 13,4 | 121,7 | 2,7 | 21,8 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2022 4e kwartaal | 117,4 | 4,1 | 15,5 | 126,2 | 3,7 | 19,2 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2022 | 111,0 | 11,0 | 119,1 | 19,1 | ||
Bestelauto's diesel: B en C | 2023 1e kwartaal | 121,9 | 3,8 | 16,8 | 123,9 | -1,8 | 12,6 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2023 2e kwartaal | 120,8 | -0,9 | 10,5 | 119,2 | -3,8 | 0,5 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2023 3e kwartaal | 121,1 | 0,2 | 7,3 | 123,1 | 3,3 | 1,2 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2023 4e kwartaal | 120,6 | -0,4 | 2,7 | 124,9 | 1,5 | -1,0 |
Bestelauto's diesel: B en C | 2023 | 121,1 | 9,1 | 122,8 | 3,1 | ||
Bestelauto's diesel: B en C | 2024 1e kwartaal | 125,2 | 3,9 | 2,7 | 129,8 | 3,9 | 4,7 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2022 1e kwartaal | 104,5 | 2,8 | 5,1 | 109,8 | 3,7 | 14,5 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2022 2e kwartaal | 109,2 | 4,6 | 9,9 | 118,0 | 7,5 | 19,9 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2022 3e kwartaal | 113,0 | 3,4 | 13,5 | 121,1 | 2,6 | 21,3 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2022 4e kwartaal | 117,6 | 4,0 | 15,6 | 125,9 | 3,9 | 19,0 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2022 | 111,1 | 11,1 | 118,7 | 18,7 | ||
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2023 1e kwartaal | 122,3 | 4,0 | 17,1 | 123,7 | -1,7 | 12,7 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2023 2e kwartaal | 121,3 | -0,8 | 11,0 | 119,0 | -3,8 | 0,9 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2023 3e kwartaal | 121,6 | 0,2 | 7,6 | 123,0 | 3,3 | 1,5 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2023 4e kwartaal | 121,0 | -0,5 | 3,0 | 124,7 | 1,4 | -1,0 |
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2023 | 121,5 | 9,4 | 122,6 | 3,3 | ||
Bestelauto's: Volledig elektrisch | 2024 1e kwartaal | 120,9 | -0,1 | -1,1 | 124,4 | -0,2 | 0,5 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2022 1e kwartaal | 104,5 | 2,8 | 5,1 | 109,8 | 3,7 | 14,5 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2022 2e kwartaal | 109,2 | 4,6 | 9,9 | 118,0 | 7,5 | 19,9 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2022 3e kwartaal | 113,0 | 3,4 | 13,5 | 121,1 | 2,6 | 21,3 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2022 4e kwartaal | 117,6 | 4,0 | 15,6 | 125,9 | 3,9 | 19,0 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2022 | 111,1 | 11,1 | 118,7 | 18,7 | ||
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2023 1e kwartaal | 122,3 | 4,0 | 17,1 | 123,7 | -1,7 | 12,7 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2023 2e kwartaal | 121,3 | -0,8 | 11,0 | 119,0 | -3,8 | 0,9 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2023 3e kwartaal | 121,6 | 0,2 | 7,6 | 123,0 | 3,3 | 1,5 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2023 4e kwartaal | 121,0 | -0,5 | 3,0 | 124,7 | 1,4 | -1,0 |
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2023 | 121,5 | 9,4 | 122,6 | 3,3 | ||
Bestelauto's elektrisch: licht (city-A) | 2024 1e kwartaal | 118,7 | -1,9 | -3,0 | 123,0 | -1,3 | -0,6 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2022 1e kwartaal | 104,5 | 2,8 | 5,1 | 109,8 | 3,7 | 14,5 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2022 2e kwartaal | 109,2 | 4,6 | 9,9 | 118,0 | 7,5 | 19,9 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2022 3e kwartaal | 113,0 | 3,4 | 13,5 | 121,1 | 2,6 | 21,3 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2022 4e kwartaal | 117,6 | 4,0 | 15,6 | 125,9 | 3,9 | 19,0 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2022 | 111,1 | 11,1 | 118,7 | 18,7 | ||
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2023 1e kwartaal | 122,3 | 4,0 | 17,1 | 123,7 | -1,7 | 12,7 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2023 2e kwartaal | 121,3 | -0,8 | 11,0 | 119,0 | -3,8 | 0,9 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2023 3e kwartaal | 121,6 | 0,2 | 7,6 | 123,0 | 3,3 | 1,5 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2023 4e kwartaal | 121,0 | -0,5 | 3,0 | 124,7 | 1,4 | -1,0 |
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2023 | 121,5 | 9,4 | 122,6 | 3,3 | ||
Bestelauto's elektrisch: B en C | 2024 1e kwartaal | 121,7 | 0,5 | -0,5 | 124,8 | 0,1 | 0,9 |
Private autolease | 2022 1e kwartaal | 110,5 | 7,6 | 10,9 | |||
Private autolease | 2022 2e kwartaal | 113,4 | 2,7 | 15,9 | |||
Private autolease | 2022 3e kwartaal | 120,2 | 5,9 | 20,3 | |||
Private autolease | 2022 4e kwartaal | 124,5 | 3,6 | 21,3 | |||
Private autolease | 2022 | 117,1 | 17,1 | ||||
Private autolease | 2023 1e kwartaal | 131,5 | 5,7 | 19,1 | |||
Private autolease | 2023 2e kwartaal | 130,6 | -0,7 | 15,1 | |||
Private autolease | 2023 3e kwartaal | 130,9 | 0,2 | 8,9 | |||
Private autolease | 2023 4e kwartaal | 134,3 | 2,6 | 7,9 | |||
Private autolease | 2023 | 131,9 | 12,6 | ||||
Private autolease | 2024 1e kwartaal | 138,1 | 2,8 | 5,0 | |||
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel toont de prijsontwikkeling per kwartaal van diensten van autoleasebedrijven, namelijk operationele lease van personenauto's, bestelauto's en privéauto’s (private lease). De prijsontwikkeling wordt vastgesteld aan de hand van modelprijzen.
Voor de modelprijzen worden per kwartaal bij een panel van in Nederland actieve autoleasemaatschappijen de maandelijks verschuldigde bedragen opgevraagd voor het leasen van diverse type auto’s bij een nieuw contract. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen prijzen inclusief en exclusief brandstofvoorschot. Kosten van financiering, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, en - bij onderhoud of reparatie - kosten van een vervangend voertuig zijn inbegrepen. Het moment van waarnemen is de middelste maand van een kwartaal. Het gaat over zogenaamde gesloten contracten waarvan de leaseprijs van tevoren vaststaat. De prijsindexcijfers in deze tabel hebben allemaal het indexreferentiejaar 2021. Het jaargemiddelde, de kwartaalmutatie en de jaarmutatie zijn berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Per 1e kwartaal 2024 heeft de basisverlegging plaatsgevonden (zie par. 3).
Gegevens beschikbaar vanaf: 3e kwartaal 2001.
Status van de cijfers:
De cijfers van het meest recente kwartaal zijn voorlopig. Deze cijfers worden definitief bij de publicatie van het volgende kwartaal.
Wijzigingen per 23 oktober 2024:
Deze tabel met basisjaar 2021=100 is voor het eerst verschenen op 15 april 2024. De cijfers in deze tabel bevatten voor de periode 2001 3e kwartaal t/m 2020 3e kwartaal onjuiste indexcijfers voor de segmenten Lease personen- en bestelauto's en Zakelijke lease personenauto's. Bij de basisverlegging is een fout gemaakt in het niveau van deze teruggelegde indexcijfers. Kwartaal op kwartaal ontwikkelingen en jaar op jaar ontwikkelingen van deze periode stonden wel correct in deze tabel. De weegfactoren zijn voor deze periode niet van toepassing. De cijfers in de (oude) tabel 2015=100 zijn ook correct.
Wijzigingen per 15 oktober 2024:
De cijfers over het 3e kwartaal 2024 zijn toegevoegd. Cijfers van het vorige kwartaal kunnen zijn bijgesteld.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe cijfers komen circa een halve maand na het aflopen van het verslagkwartaal beschikbaar.
Toelichting onderwerpen
- Nieuwe leasecontracten excl. brandstof
- Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten exclusief brandstofvoorschot.
- Prijsindex
- De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
- Kwartaalmutatie
- Procentuele verandering ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Jaarmutatie
- Procentuele verandering ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Nieuwe leasecontracten incl. brandstof
- Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten inclusief brandstofvoorschot.
- Prijsindex
- De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
- Kwartaalmutatie
- Procentuele verandering ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Jaarmutatie
- Procentuele verandering ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.