Maatstaven Financiële-verhoudingswet (Fvw)
Status cijfer | Perioden | Regio's | Vastgoed Belastingcapaciteit woningen (mln euro) | Vastgoed Belastingcapaciteit niet-woningen (mln euro) | Vastgoed Amendement De Pater (mln euro) |
---|---|---|---|---|---|
Voorlopig | 2023 | Nederland | 2.991.380 | 474.629 | 17.628 |
Voorlopig | 2024 | Nederland | 3.122.847 | 520.992 | 19.133 |
Voorlopig | 2023 | Utrecht (PV) | 270.903 | 36.772 | 953 |
Voorlopig | 2024 | Utrecht (PV) | 275.799 | 37.902 | 1.112 |
Voorlopig | 2023 | Ameland | 1.549 | 200 | 20 |
Voorlopig | 2024 | Ameland | 1.659 | 204 | 21 |
Voorlopig | 2023 | Beek (L.) | 2.204 | 477 | 10 |
Voorlopig | 2024 | Beek (L.) | 2.230 | 505 | 10 |
Voorlopig | 2023 | Castricum | 7.928 | 482 | 13 |
Voorlopig | 2024 | Castricum | 8.174 | 528 | 14 |
Voorlopig | 2023 | Elburg | 3.385 | 508 | 30 |
Voorlopig | 2024 | Elburg | 3.581 | 523 | 29 |
Voorlopig | 2023 | Gilze en Rijen | 3.810 | 599 | 11 |
Voorlopig | 2024 | Gilze en Rijen | 4.137 | 899 | 44 |
Voorlopig | 2023 | Goeree-Overflakkee | 8.820 | 1.246 | 59 |
Voorlopig | 2024 | Goeree-Overflakkee | 9.437 | 1.296 | 59 |
Voorlopig | 2023 | Hof van Twente | 4.730 | 860 | 140 |
Voorlopig | 2024 | Hof van Twente | 5.266 | 980 | 162 |
Voorlopig | 2023 | Hoogeveen | 6.402 | 1.242 | 80 |
Voorlopig | 2024 | Hoogeveen | 6.870 | 1.316 | 103 |
Voorlopig | 2023 | Leiden | 24.187 | 2.615 | 29 |
Voorlopig | 2024 | Leiden | 25.472 | 3.593 | 55 |
Voorlopig | 2023 | Middelburg (Z.) | 6.502 | 1.136 | 58 |
Voorlopig | 2024 | Middelburg (Z.) | 7.344 | 1.160 | 68 |
Voorlopig | 2023 | Pekela | 1.065 | 127 | 14 |
Voorlopig | 2024 | Pekela | 1.119 | 132 | 14 |
Voorlopig | 2023 | Utrechtse Heuvelrug | 10.709 | 904 | 37 |
Voorlopig | 2024 | Utrechtse Heuvelrug | 11.121 | 949 | 61 |
Voorlopig | 2023 | Voorne aan Zee | 12.415 | 1.170 | 51 |
Voorlopig | 2024 | Voorne aan Zee | 13.307 | 1.259 | 55 |
Voorlopig | 2023 | Zeewolde | 3.751 | 1.285 | 85 |
Voorlopig | 2024 | Zeewolde | 4.237 | 1.310 | 90 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat gegevens die (mede) als grondslag dienen bij het bepalen van de hoogte van de Algemene Uitkeringen aan gemeenten en provincies. Daarnaast zijn er enkele gegevens ten behoeve van de Decentralisatie Uitkering beschikbaar.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt deze uitkeringen aan de hand van verdeelmodellen. De hiervoor gebruikte eenheden die het CBS levert worden beschreven in de 'Toelichting op de berekeningen van de uitkeringen uit het gemeentefonds 1997 e.v. jaren', zie paragraaf 3. Dit verdeelstelsel is op 1 januari 1998 in werking getreden (Staatsblad, 1997, 526).
Gegevens beschikbaar vanaf: 2023.
Status van de cijfers:
Er worden zowel voorlopige als definitieve cijfers gepubliceerd.
De onderwerpen: Belastingcapaciteit woningen, belastingcapaciteit niet-woningen en Amendement De Pater kunnen door nagekomen berichten ondanks de status definitief alsnog worden aangepast.
Wijzigingen per september 2024
Definitieve cijfers 2023
- Personen in doelgroepregister, opnieuw toegevoegd afgerond op tienvoud
Voorlopige cijfers 2024
- Belastingcapaciteit woningen
- Belastingcapaciteit niet-woningen
- Amendement De Pater
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe cijfers worden onregelmatig gepubliceerd.
Toelichting onderwerpen
- Vastgoed
- De volgende cijfers zijn opgenomen;
- De belastingcapaciteit van WOZ-objecten woningen en niet-woningen en de waardevermindering op de niet-woningen. Door nagekomen berichten van gemeenten kunnen deze cijfers ondanks de status definitief alsnog worden aangepast.
- De voorraadcijfers uit de BAG, uitgesplitst naar woningen, woningen met logies en utiliteit (niet-woningen) met logies.- Belastingcapaciteit woningen
- De belastingcapaciteit wordt bepaald aan de hand van de som van de in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) vastgestelde waarden van de objecten waarover door de gemeente onroerendezaakbelasting (OZB) kan worden geheven. Woningen betreffen de onroerende zaken die tot woning dienen, bedoeld in artikel 220, onderdeel b, van de Gemeentewet.
In de belastingcapaciteit worden ook meegenomen de waarden van de objecten waarvan de gemeenten op vrijwillige basis vrijstelling van OZB verlenen.
Met ingang van 2008 worden onroerende goederen getaxeerd naar de waarde per 1 januari van het voorgaande jaar.
- Belastingcapaciteit niet-woningen
- De belastingcapaciteit wordt bepaald aan de hand van de som van de in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) vastgestelde waarden van de objecten waarover door de gemeente onroerendezaakbelasting (OZB) kan worden geheven. Niet-woningen zijn de overige onroerende goederen waarin in hoofdzaak bedrijfsmatige activiteiten worden uitgevoerd. In de belastingcapaciteit worden ook meegenomen de waarden van de objecten waarvan de gemeenten op vrijwillige basis vrijstelling van OZB verlenen.
Met ingang van 2008 worden onroerende goederen getaxeerd naar de waarde per 1 januari van het voorgaande jaar.
- Amendement De Pater
- Het bedrag waarmee de belastingcapaciteit voor niet-woningen verminderd moet worden in verband met het buiten aanmerking laten van het woondeel bij gemengde panden.
Het amendement De Pater-van der Meer beoogt huishoudens met een onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot woning dient, te laten profiteren van de afschaffing van het gebruikersdeel op woningen, in het kader van de Wet 'Afschaffing gebruikersdeel OZB op woningen'.