Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; wegverkeer

Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; wegverkeer

Voertuigtype Perioden Emissies Kooldioxide (CO2) (mln kg) Parkemissiefactoren Kooldioxide (CO2) (gram/km)
Totaal motorvoertuigen 1990* 23.986 .
Totaal motorvoertuigen 2019* 28.526 204
Totaal motorvoertuigen 2020* 25.374 209
Totaal motorvoertuigen 2021* 26.222 205
Totaal motorvoertuigen 2022* 26.928 201
Personenauto's 1990* 15.516 .
Personenauto's 2019* 17.236 158
Personenauto's 2020* 14.315 156
Personenauto's 2021* 14.888 154
Personenauto's 2022* 15.312 149
Motorfietsen 1990* 107 .
Motorfietsen 2019* 269 106
Motorfietsen 2020* 266 105
Motorfietsen 2021* 263 103
Motorfietsen 2022* 260 102
Voertuigen met bromfietskenteken 1990* 119 .
Voertuigen met bromfietskenteken 2019* 78 62
Voertuigen met bromfietskenteken 2020* 75 58
Voertuigen met bromfietskenteken 2021* 73 55
Voertuigen met bromfietskenteken 2022* 67 52
Lichte bedrijfsvoertuigen 1990* 2.195 .
Lichte bedrijfsvoertuigen 2019* 3.836 206
Lichte bedrijfsvoertuigen 2020* 3.727 207
Lichte bedrijfsvoertuigen 2021* 3.890 207
Lichte bedrijfsvoertuigen 2022* 3.991 207
Zware bedrijfsvoertuigen 1990* 5.446 .
Zware bedrijfsvoertuigen 2019* 6.614 867
Zware bedrijfsvoertuigen 2020* 6.608 870
Zware bedrijfsvoertuigen 2021* 6.764 872
Zware bedrijfsvoertuigen 2022* 6.960 875
Bussen 1990* 602 .
Bussen 2019* 493 802
Bussen 2020* 383 775
Bussen 2021* 344 698
Bussen 2022* 339 667
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over feitelijke totale emissies naar lucht op Nederlands grondgebied door het totale wegverkeer, inclusief buitenlandse voertuigen. Daarnaast bevat deze tabel cijfers over de bijbehorende parkemissiefactoren, dit zijn de gemiddelde emissies per voertuigkilometer.

De cijfers in deze tabel betreffen uitlaatemissies door het verbranden van (motor)brandstoffen, de emissies door verdamping van brandstof uit het brandstofsysteem van voertuigen en de emissies die vrijkomen door slijtage van banden, wegdek en remmen. In vergelijking met de Statline-tabellen ‘Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen over emissies naar lucht’, is deze tabel exclusief NMVOS-emissie door airconditioning en de CO2-emissie door het gebruik van smeermiddelen.

Om een samenhangende en consistente tijdreeks te verkrijgen wordt indien nodig ieder jaar de complete tijdreeks (her)berekend, zodat de laatste inzichten, met name ten aanzien van de emissiefactoren, in de berekeningen kunnen worden meegenomen.

Gegevens beschikbaar vanaf: De feitelijke emissies zijn beschikbaar vanaf 1990, de parkemissiefactoren zijn beschikbaar vanaf 2004.

Status van de cijfers: De gegevens vanaf 1990 zijn voorlopig

Wijzigingen per 5 september 2024:
De voorlopige cijfers over 2023 zijn toegevoegd.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe voorlopige cijfers worden 9 maanden na het afsluiten van het verslagjaar verwacht. Bijstellingen van de voorlopige cijfers worden 14 maanden na afsluiting van het verslagjaar gepubliceerd.

Toelichting onderwerpen

Emissies
De feitelijke emissies naar lucht door mobiele bronnen op of boven Nederlands grondgebied

Het betreft de emissies door het verbranden van (motor)brandstoffen, de emissies door verdamping van brandstof en ladingresten (VOS) en de PM10- en PM2,5-emissies door de slijtage van banden, remvoeringen en wegdek. De emissies zijn berekend door vermenigvuldiging van activiteitsgegevens, zoals voertuigkilometers met de emissiefactor.
Kooldioxide (CO2)
CO2 ontstaat vooral bij verbranding van de koolstof in brandstoffen.
Het is een broeikasgas (veroorzaakt opwarming van de aarde).
Parkemissiefactoren
De gemiddelde emissie per voertuigkilometer, per voertuigcategorie. Deze is gewogen naar aandelen van de verschillende voertuigklassen (= bouwjaren en gewichtsklassen) in de verkeersprestatie van de betreffende voertuigcategorie.
Kooldioxide (CO2)
CO2 ontstaat vooral bij verbranding van de koolstof in brandstoffen.
Het is een broeikasgas (veroorzaakt opwarming van de aarde).